Tillåtet med vinreklam i posten

ANNONS
|

Det var Konsumentombudsmannen (KO) som ville stoppa det tyska företaget The Wine Company (TWC) från att skicka vinreklam med posten. KO menade att marknadsföringen inte stämde överens med alkohollagens krav på särskild måttfullhet. Mottagarna hade varken begärt eller sagt ja till att få reklam och "reklamen är både påträngande och uppsökande."

TWC menade å andra sidan att man följt de gällande reglerna för reklam för alkoholhaltiga drycker.

Marknadsdomstolen slår fast att TWC:s reklam är tillåten. Den har varit riktad till utvalda konsumenter över 25 år och har skickats ut i vita kuvert där det tydligt framgår att brevet innehåller vinreklam. Det innebär att de som fått reklamen kunnat välja om de vill titta på den eller ej. Därför ger man företaget rätt i tvisten med KO. KO döms att betala TWC:s rättegångskostnader på 751 500 kronor.

ANNONS

ANNONS