Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Hanna Eneroth, livsmedelsverket.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Mat kan påverka psykisk hälsa

    Viss mat kan faktiskt göra oss deprimerade. Men ny forskning visar också vilken mat som skyddar mot depression.

    Risken att drabbas av depression kan hänga ihop med vilken slags mat vi äter. Gröna bladgrönsaker, olivolja samt kaffe och vin i måttliga mängder skyddar oss, medan socker, läsk, vitt mjöl, rött kött och margarin ökar risken, visar en stor studie vid Harvard School of Public Health.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Över 43 000 amerikanska kvinnor fick under tolv år vid flera tillfällen svara på frågor om sin kost och lämna blodprover. Studien visade att risken för att drabbas av depression var mellan 29 till 41 procent större hos de kvinnor som drack och åt mycket sockrade drycker, vitt mjöl, rött kött och margarin, än hos de som valde mat som var mindre inflammationsdrivande.

    Depression visade sig hänga ihop med en ständigt pågående låggradig inflammation i kroppen – en inflammation som i sin tur hänger samman med olika slags sjukdomar. Tidigare studier har sett samband mellan ständigt pågående och låggradig inflammationer i kroppen och hjärtsjukdomar, stroke, diabetes, demens och cancer.

    Men även om det också tidigare har förekommit studier som visar på ett samband mellan dels matvanor och depression, dels mellan inflammation i kroppen och depression, är detta den första studie som också tittar på matens inflammationsdrivande effekt.

    Bred kosthållning

    Samtidigt påpekar forskarna bakom Harvard-studien att enskilda livsmedel inte kan orsaka depression - snarare är det frågan om effekten av en bredare kosthållning. Forskarna framhåller i sammanhanget den traditionella Medelhavskosten som ett föredöme.

    - Det finns en del som förvånar med studien. Exempelvis visade den att fisk var kopplat till inflammation. Andra studier har däremot visat att fisk verkar skydda mot inflammation, säger Hanna Eneroth vid Livsmedelsverkets Risk- och nyttovärderingsavdelning.

    Det finns alltså en koppling med maten vi äter och risken att drabbas av depression.

    Men kan det inte också vara tvärtom: att den deprimerade i större utsträckning väljer sämre mat? Eller att deprimerade löper större risk att få inflammation?

    De som var deprimerade i studien hade fått detta diagnosticerat.

    - Men man kan må dåligt och äta sämre utan att ha fått diagnos. Detta är jättekomplext att studera. Men en slutsats man kan dra är att det man bör undvika att äta för mycket av för att hålla sig frisk i kroppen, nog även är bra att minska på för ens psykiska hälsa, säger Hanna Eneroth.

    Fakta: Så äter du rätt

    Fett: Välj omega-3-fett (fet fisk, raps- och linfröolja) samt kallpressad olivolja.

    Grönsaker och frukt: Välj fiberrika grönsaker, särskilt gröna bladgrönsaker och broccoli. Ät gärna mer bananer och vattenmelon.

    Vin: I måttliga mängder. Det verksamma ämnet resveratrol, en antioxidant som finns i vin, finns även i lingon.

    Kaffe: Tre-fyra koppar per dag

    Fakta: Medelhavskost

    I den traditionella medelhavskosten dominerar:

    Frukt och grönsaker.

    Baljväxter, nötter och frön.

    Fågel och fisk.

    Syrade mjölkprodukter som naturell yoghurt.

    Oliver, olivolja.

    Vitlök.

    Ibland vin.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.