Margareta Svensson har som yrke att fotografera konst. Här står hon framför Rembrandts gigantiska mästerverk "Nattvakten", som finns på Rijksmuseum i Amsterdam.
Margareta Svensson har som yrke att fotografera konst. Här står hon framför Rembrandts gigantiska mästerverk "Nattvakten", som finns på Rijksmuseum i Amsterdam.

Margareta plåtar all världens konst

Fotohögskolan i Göteborg ledde till en ovanlig karriär för Margareta Svensson. I över 20 år har hon fotograferat några av världens vackraste konstverk.

ANNONS
|

Redan när Margareta Svensson var tio år visste hon att hon ville bli fotograf och ända sedan dess har hon följt sin idé, idag är hon en av Hollands främsta fotografer specialiserad på konst.

Vi har stämt träff på Rijksmuseum i Amsterdam där hennes karriär började. Hennes arbetsplats är inte i museets vackra salar utan oftare i de bakre rummen, där konstverken väntar på att få komma ut i rampljuset. Där riggar hon upp objektiv och blixtar för att fota de gamla mästarnas alster.

Hon känner väl till museet där målningar av bland andra Rembrandt och Vermeer samsas om plats. Margareta stannar framför museets dragplåster, Rembrandts största målning, Nattvakten, som hon fotograferade för många år sedan. Hon började arbeta som fotograf på museet redan 1992, det skulle vara en projektanställning på två år men hon blev kvar i drygt tio år.

ANNONS

Konst och foto har alltid varit hennes stora intressen. När hon var tretton år köpte hon sin första kamera och började fotografera det hon hade runt omkring sig. Det blev många bilder på blommor, träd och syskon. Efter fotogymnasiet kom hon in på fotohögskolan i Göteborg och bodde i Majorna. När studierna var klara gick flyttlasset vidare till Holland. Där sökte hon arbete som fotograf i alla större museer i Amsterdam. Först fick hon inget napp, men ett år senare ringde chefsfotografen från Rijksmuseum upp.

– Jag hade tur, han tyckte mycket om Ingmar Bergman och blev nyfiken på en svenska som sökte fotografjobb i Amsterdam. Han bad mig komma på intervju och så fick jag anställning här.

Margareta pratar lugnt och eftertänksamt och det var nog hennes lugn och tålamod som gjorde att hon klarade av sitt första uppdrag på museet. Hon blev anställd för att fotografera antika dockskåp och precis alla föremål som fanns i skåpen, sammanlagt 6 000 objekt.

– Det var allt från jättesmå burkar snidade i körsbärskärnor, till miniatyrsoffor och dockor. En del objekt var inte större än ett knappnålshuvud. Det krävdes mycket tålamod för det tog två år att fotografera allt, men samtidigt lärde jag massor om 1600-talets hus, inredning och kvinnokultur. Det gav mig också ett bra ordförråd på holländska.

ANNONS

Efter det jobbet fortsatte Margareta att fotografera alster av mer eller mindre kända konstnärer.

– På den tiden var säkerheten inte så strikt som den är idag. Vi tog själva ut målningarna ur ramarna för att fotografera dem. I dag rör jag aldrig konstverken för då skulle min försäkring bli alldeles för dyr, förklarar hon.

Efter tio år som museifotograf startade Margareta sitt eget företag och började frilansa. Hon har fotografera på ovanliga ställen som fallfärdiga väderkvarnar eller från en lyftkran högst uppe i ett kyrkovalv. Just nu fotograferar hon på Mauritshuis, Haags konstmuseum, där bland annat Vermeers målning, Flickan med pärlörhänge, finns.

– Det är komplicerat att fota kända målningar. Av säkerhetsskäl får ingen veta när den tas ned och sedan har jag bara några timmar på mig att fota målningen, för tavlan ska hängas upp innan museet öppnas igen. Just för det här verket var vi ett team på sex personer.

Det svåraste och mest spännande uppdraget var när hon skulle fotografera målningarna i Oranjezaal i drottning Beatrix slott i Haag.

– Det var spännande för ingen får vanligtvis gå in i den salen och jag hade öppna dörrar. Sedan fick jag betalt direkt av drottningen, säger hon och ler.

ANNONS

Efter den fotograferingen har uppdragen rullat in. Utöver sina museikunder har Margareta många egna bildprojekt på gång som hon låter får växa fram. Nästa utställning blir om den nya staden Almere, som byggdes på land som utvunnits från havet på 1960-talet. Ett annat projekt är en serie av kvinnoporträtt.

– Jag vill visa hur kvinnor är vackra i alla åldrar, det projektet får ta sin tid för jag vill minst ha 100 porträtt. Drömmen är att kunna göra en stor utställning.

Margaretas pratar även om andra bilduppslag, hennes idérikedom verkar inte ha några gränser.

– Jag tror att kreativ energi är en kraft som är minst lika viktig för samhället som pengar. Ofta pratar vi om kreativa människor, men i själva verket är inspiration något som händer mellan människor. Att kunna inspirera andra, om än bara till en positiv tanke, är en viktig drivkraft för mig.

Fakta: Margareta Svensson

Ålder: 55.

Bor: i lägenhet i centrala Amsterdam.

Yrke: fotograf.

Familj: två vuxna barn.

Gör helst på fritiden: yoga, paddlar, går i skogen, läser.

Margareta i tre ord: positiv, noggrann, energisk.

Det viktigaste i livet: att få göra det man är skapt till att göra, att sprida glädje och inspirera andra.

ANNONS