Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Majblommans bas ser storyn bakom siffrorna

Majblomman är alla barns blomma och i dag startar insamlingen. ”Den är ingen brosch utan ett kvitto”, säger Lena Holm, organisationens generalsekreterare sedan 20 år.

Alltsedan Majblomman började säljas 1907 har den varit enfärgad. Men när Lena Holm för två år sedan fick förslag på en röd blomma med svarta prickar, bestämde hon sig för att spara den till 110-årsjubiléet.
– Så i år är varje blomma unik, med prickar på olika ställen, säger Lena och visar en nyckelpigelik majblomma. Alla är olika, men lika mycket värda, precis som barnen.
Cirka 3 000 skolor i landet deltar i försäljningen av majblommor och Göteborg är ”bäst i klassen”. Sedan tidigare finns förutom de små pappersblommorna, också kransar, bildekaler och pins. En nyhet är att försäljarna nu kan erbjuda betalning med sms. 
– Upplägget är både enkelt och säkert och underlättar barnens arbete, säger Lena, som själv sålde majblommor som liten och minns hur hon satt vid köksbordet med sin pappa och räknade mynt.
Familjen var också engagerad i scoutrörelsen och Lena var Blåvinge redan som sjuåring.
– När jag var 15 flyttade vi till Torslanda, där jag var med och byggde upp sjöscoutkåren. Sedan jobbade jag som ledare för miniorerna tills jag fick barn, säger hon.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Bild: Nicklas Elmrin

Redan där och då upptäckte hon sin goda förmåga att kommunicera och utbildade sig på IHM i marknadsföring. 1994 startade hon en reklambyrå i Göteborg ihop med en tidigare chef. Byråns specialitet var varumärkesstrategi och verksamhetsutveckling.
– Efter ett tag kände vi att vi ville bjuda på vår tid och våra kunskaper till någon ideell organisation, säger Lena och förklarar att erbjudandet gick till Majblomman, eftersom hon plötsligt inte hittade några försäljare.
Organisationen verkade vara i behov av stöd. Majblommans kanslichef hade just sagt upp sig och uppmanade i stället Lena att söka tjänsten.
– Jag tänkte ”varför inte använda min kompetens till att arbeta för en bra sak?”, säger hon. 

Som nybliven generalsekreterare reste hon runt i Sverige för att träffa alla volontärer. Hon ville ta reda på vilka deras drivkrafter var och vad som gjort att organisationen överlevt i 90 år. Dessutom ville hon veta vilka förväntningar de hade på henne. Med sig fick hon en önskelista på 200 punkter och överst stod ”sätt ihop en fin majblomma”. 
Väl hemma igen gjorde Lena en noggrann analys av verksamheten. Majblommans insamling hade stadigt minskat, samtidigt som barns behov ökat. Organisationen drogs med förluster och hade inte råd med sina utfästelser. Det första hon gjorde var att höja priset på blommorna från fem till tio kronor. Det kan tyckas magstarkt, men Lena visste att det var ett bra beslut. I en marknadsundersökning kunde nämligen ingen svara på vad de sist betalat för en majblomma. 

Analysen visade också ett viktigt strukturproblem. Lokalföreningarna fick köpa blommor i förväg av riksförbundet. De returer som de fick när insamlingen var över, innebar en kostnad. Lenas idé var att lokalföreningarna i stället skulle få så många blommor de ville ha och sälja vad de kunde. Av det de samlat in, skulle 40 procent lämnas till riksförbundet. Barnen som sålt majblommor skulle få 10 procent och skolan 10. De resterande 40 skulle gå till lokalföreningarnas bidragsarbete. 
– För det är där som kunskapen om hur barnen har det finns, säger Lena. 
Majblomman arbetar för att förbättra barns villkor i Sverige. Enligt Rädda Barnen lever 234 000 barn i fattigdom. 
– Vi ser storyn bakom varje siffra och ska ge barnen ”lite guldkant på tillvaron”. Men det som förr kunde vara ett ridläger, är nu mest livets nödtorft som vinterkläder och skor. 
Barnfattigdomen har inte enbart med föräldrarnas resurser att göra. Den handlar också om hur kommunen följer skollagen och socialtjänstlagen. Exempelvis är det inte tillåtet att ta betalt för skolaktiviteter. 
– Men när vi kollade detta 2004, upptäckte vi att föräldrar betalade 700 miljoner för sådana. Tack vare Majblommans lobbying var siffran nere på 300 miljoner senast vi mätte, säger Lena. 

Det är också Majblommans förtjänst att barn och ungdomar upp till 20 år numera har rätt till fria glasögon. Men eftersom landstingen inte gör någon upphandling, fungerar inte regeringens intentioner och organisationen måste fortsätta arbeta med frågan.
Som medlem i Göteborgs Majblommeförening jobbar Lena nära verksamheten.
– Det är oerhört viktigt. Jag är väl insatt i hur tufft det är. Alltför många barn lever i en ekonomisk utsatthet och min mission är att föra ut deras svaga röster. Majblomman är söt och sympatisk, men någon gång kan vi behöva använda den här vassa nålen, säger Lena och tar upp en majblomma.

I år gör hon sitt sista år som generalsekreterare och när hon ser tillbaka har hon anledning att känna sig stolt.
– När jag tog jobbet såg jag de många utmaningarna. Det gjorde mig väldigt peppad och jag tänkte att ”det här ska bli min livsuppgift”. Och det har lyckats ganska bra, säger Lena. Insamlingen har ökat från 14 miljoner till 65,3 sen dess. Allt fler barn har fått hjälp till fina upplevelser och barns röster har kommit till tals.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.