Vem beställer båtreparationen?

ANNONS
|

Dispachör Svante O Johansson uppger att han ser en trend, där den här typen av ärenden har ökat på senare år.

- Om försäkringsbolagen blir för djupt involverade i beställningen så blir de också uppfattade som beställare och får ta ansvar för detta. Frågan är svår att reglera i avtalen. Man får gå efter det faktiska handlandet, säger Johansson och beskriver hur de motstridiga viljorna kan kollidera:

- Försäkringsbolagen ska inte bara se till den försäkrade, utan till hela försäkringskollektivet så att premierna blir så låga som möjligt. Vill då försäkringstagaren välja det dyraste och finaste varvet så kanske inte försäkringsbolaget vill ta den kostnaden. Därför styr bolaget och försöker få beställningen till ett varv som anses acceptabelt, säger Svante O Johanson.

ANNONS

Gunnar Olsson, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, tycker att bolagen blivit tydligare med rollfördelningen.

- Under mina 25 år har detta varit en relativt vanlig tvistefråga. Men i de flesta fall fungerar det bra och då har försäkringstagaren inte nåt skäl att bry sig om det. Först när det går snett får frågan betydelse.

Olsson tar som exempel då bolag faktiskt går in och tar rollen som beställare, vilket inte behöver vara en fördel för försäkringstagaren eftersom konsumenttjänstlagen inte gäller mellan näringsidkare.

- Men exempelvis If, som går in som beställare, åtar sig att låta konsumenttjänstagen gälla ändå, och det tror jag att de flesta tycker är en fördel, säger Gunnar Olsson.

Dispachör

ANNONS