Tv - hemkörd 08

ANNONS
|

Det må vara ständigt pågående priskrig på hemelektronik och platta-tv-apparater, men för konsumenten kanske det inte alltid är priset som är det tyngsta argumentet. Minst lika viktigt kan vara möjligheten att få service. Det kan gälla allt från att ringa och ställa "en dum fråga" till att i hemmet koppla ihop alla apparaterna framför soffan i vardagsrummet eller att få upp tv:n på betongväggen.

För helt klart har tv-innehavet blivit mycket mera komplicerat. Tidigare räckte det att ansluta tv:n till el-uttaget och sätta in antennsladden. Nu ska tv:n ibland kopplas ihop med digital-boxen och kanske dvd:n. Det kan finnas ett hemmabiopaket som ska kopplas på eller en video som ska vara med på ledet av sladdar.

ANNONS

Även om kedjorna senaste året börjat marknadsföra personlig service som ett säljargument tycks det på sina håll vara en bit kvar till handling bakom orden. När GP Konsument begärde in prisuppgifter på hemservice dröjde det drygt en vecka med flera påminnelser innan vi fick besked från MediaMarkt.

Hos Expert gjorde vi åtskilliga påstötningar och blev slussade till olika personer både i butik och på huvudkontor. Alla butiker erbjuder tjänsterna, men villkoren kan variera, löd det så småningom i svaret från huvudkontoret.

Om det är så trögt med beskeden till ett medieföretag kan man undra över hur länge en vanlig konsument behöver vänta på att få svar på sina frågor.

Samtliga tillfrågade kedjor svarar ja på frågan om de monterar upp en såld 40-tums platt-tv på väggen. Och de ger garanti på arbetet. Samtidigt reserverar sig samtliga för om väggmaterialet inte klarar av belastningen. Då föreslås istället alternativa lösningar, exempelvis golvstativ.

För Berit Dahlén, boende i ett flerfamiljshus på Guldheden i Göteborg är hemservice en hjälp som är svår att värdera i pengar. För ett tag sedan köpte hon en Philips Platt-tv, men bilden var inte alls bra. Nu är Claes Twedmark från Stig-Nils tv-handel på plats för att leverera och montera en digitalbox.

ANNONS

Efter nån minut är boxen på plats och hon kan beskåda resultatet.

- Oj, det blev ju en jättebra bild, konstaterar hon nöjt.

Claes Twedmark instruerar henne hur den nya fjärrkontrollen ska manövreras.

- Det här skulle jag inte klara på egen hand. Så är det säkert för många ensamstående damer. Man klarar sig inte utan den här servicen, säger Berit Dahlén.

Twedmark som har många år i yrket säger att folk i alla tider har haft problem med sina apparater i hemmen, men att det har ökat på sistone när tekniken blivit mera komplicerad, och det finns flera detaljer som kan krångla.

Ett vanligt sådant fel är att scartkablarna lossnar lite grann och bilden försvinner. Det kan räcka med att dra ut kabeln och trycka fast den igen, tipsar Claes Twedmark.

Hans chef, Henric Ericsson, vd för StigNils, berättar att firman tidigare hade stor uthyrningsverksamhet och därmed var det naturligt med hemservice. Uthyrningen har minskat men hembesöken har snarare ökat enligt Ericsson.

- Absolut att det är ett konkurrensmedel, och det har varit vår filosofi länge, säger Henric Ericsson som säger att det är framförallt medelålders personer som har störst behov och efterfrågar servicen.

ANNONS

- De unga har nog större benägenhet att köpa prylarna på nätet och sedan själva ta hand om installationen, säger Henric Ericsson och berättar att det ofta händer att folk som inte köpt sina apparater av företaget ändå ringer och vill ha hjälp.

- Vi hjälper dem också, men överväger att ha en annan prislista för dem än för våra egna kunder.

ANNONS