Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Tre tunga skäl att styrketräna

Oavsett ålder behöver musklerna underhållas. Men varför, och hur ska du träna? Här får du svar på det och en jämförelse mellan några gymkedjor.

Styrketräning är att utsätta kroppens muskler för belastning för att de ska bli starkare. Träningsformen kan ha flera syften: rehabilitering för att återfå styrka, idrottsträning på elitnivå eller vardagsträning för att förbättra hälsan och orka mera. Mest att vinna på träning har den som varit minst aktiv förut, eftersom man utvecklas mest i början. Det gäller all typ träning.
Vi valde några träningskedjor i Göteborgsområdet för vår jämförelse. Det ena priset är för enbart gym- och konditionsträning. Det andra inkluderar gruppträning. På några av gymkedjorna finns bara ett kort som inkluderar allt. Billigast om vi jämför dessa årskort där också gruppträning ingår i priset är Fitness24Seven och Sats är dyrast.
På några av gymkedjorna finns bara ett kort, och ett pris, som inkluderar allt. Billigast om vi jämför dessa årskort där också gruppträning ingår i priset är Fitness24Seven och Sats är dyrast. Det gäller även om vi jämför årskorten för studenter och seniorer (pensionärer), likaså autogiropriserna.
Men, vad är viktigt för dig? Öppettider? Närhet till en anläggning? Nya träningsmaskiner? Många olika pass med gruppträning? Barnpassning?
Testa anläggningarna! Fitness24Seven och Nordic Wellness erbjuder gratis provvecka, medan Sats har tre veckors öppet köp.




I tabellen nämns bara några exempel på vilken gruppträning de olika ställena erbjuder. Ändringar i schemaläggning och tider för träningspass kan förstås förekomma. Om en ändring är av väsentlig betydelse för dig, till exempel om flera av dina favoritpass utgår och det var därför du valde att bli medlem just där, kan det däremot betraktas som ett fel i tjänsten. Du kan då ha rätt till nedsättning av priset eller att avtalet hävs.

 

Bindningstid eller inte

Alla erbjuder också betalning via autogiro månadsvis. I tabellen redovisas de lägsta kostnaderna. Vissa har dyrare varianter för att exempelvis slippa bindningstid.
Två av gymmen har tolv månaders bindningstid på sina ordinarie priser, vilket innebär att du inte kan säga upp ditt medlemskap inom den tiden. Friskis & Svettis har även autogiro utan bindningstid, som då kostar 495 kronor per månad. Och på Fysiken kostar det 450 kronor per månad att träna utan bindningstid, 336 kronor för student.

För att öka välbefinnande och må bättre gäller att hålla fast vid den nya vanan. Packa träningsväskan och ställ inte in för minsta motgång. För att orka bygga vidare handlar det också om att inte gå ut för hårt i början.
– Det är smart för de flesta att börja styrketräna efter sommaren, säger Maria Ekblom, som forskar just på effekterna av styrketräning på GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan, i Stockholm.
Varför? För att det kan hjälpa oss när vi är utvilade efter sommarledigheten och ska tillbaka till ett högre tempo på jobbet.
– När väggen av måsten kommer gäller det att inte bara köra ner huvudet i sanden och jobba hårt, utan också buffra med träning mot stressen. Det har såväl hälsoeffekter som påverkan på vår sinnesstämning.

Det finns tre starka skäl till att styrketräna, enligt henne:

  1. För att möjliggöra en aktiv livsstil genom hela livet.
  2. För att skydda mot livsstilssjukdomar som diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
  3. För att klara av en strapats, som att gå upp på ett berg eller en rolig resa. 

Som otränad kan det dessutom vara bra att börja med styrketräning för att sedan orka konditionsträna. Det är bäst att mixa, men hennes tips är att börja med två styrkepass i veckan, sedan lägga på ett konditionspass, och därefter göra tvärtom: träna konditionen två gånger per vecka och styrkan en gång.
–Man måste få upp flåset och då är det en bra livsstilsplan! Men ta inte i så mycket första gången att det inte blir en andra gång.

 

Under kontroll

Nybörjare ska hålla sig till träningsmaskinerna för att ha kontroll. Vänta med de fria vikterna. Skaderisken är större med dem.
Hennes råd, oavsett ålder, är att börja med en vikt som är under 70 procent av vad man orkar lyfta en gång. Gör övningen femton repetitioner och upprepa övningen upp till tre set.
– Pumpa inte bara en muskelgrupp i taget, utan hitta tio övningar som går över flera leder på samma gång. Exempelvis knäböj, säger Maria Ekblom som har disputerat i neurovetenskap och är docent i idrottsvetenskap.
Den som vill öka intensiteten, och bygga mer, lägger på fler kilon i maskinen och gör i stället färre repetitioner.
– Kanske är det lite jobbigt för 30-åringen att höra, men den som inte tränar får en fysik som en 60-åring. Så en otränad 30-åring eller en pigg och frisk 60-åring spelar egentligen inte så stor roll. Vad man tränat tidigare är viktigare än åldern. Även om man får sämre kondition bara av att bli äldre.

 

Kolla hälsan

Däremot bör den som har några fler år på nacken kolla sin allmänstatus, råder hon. Och kolla hjärtat ifall man har problem, likaså att alla leder funkar bra. För den som har ont i exempelvis ett knä rekommenderar hon att styrketräna under överinseende av en sjukgymnast. Har man ont i en led ska man heller inte gå på nästa pass förrän värken släppt.
– Träna med värk bryter ner, men när den har släppt är det viktigt att fortsätta med sin träning och bygga upp styrkan, exempelvis runt ett knä med artros.
Styrketräning fungerar också förebyggande tidigt i livet och därför ska man tänka på det redan som idrottande tonåring. Korsbandsskador innebär en överrisk för artros senare i livet.
Störst vinst för individen – och samhället – har styrketräning högt upp i åren. Då kan man skjuta på gränsen när självständigheten i vardagslivet riskerar att gå förlorad.
– Det är frihet att kunna klä sig själv, ta en promenad själv och gå och handla mat, poängterar Maria Ekblom.

Fakta

Före köp av träningskort:

  • Läs avtalsvillkoren noga.
  • Håll koll på eventuell uppsägningstid om du har en avtalad bindningstid.

Bra kan vara bra att veta att gymmet inte har rätt att höja priset på ditt medlemskap under den avtalade bindningstiden.
Källa: Hallå konsument


Det här kan hända i kroppen vid styrketräning
Förbättrad muskelstyrka och ämnesomsättning.
Ökad uthållighet.
Förbättrad insulinkänslighet.
Ökad syreupptagningsförmåga.
Sänkt blodtryck.
Stärkta leder.
Minskad oro.

Mest läst