Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/7

TEST: Bästa mobilen att fotografera med

Mobilkamerorna utvecklas snabbt och årets modeller tar bättre bilder än någonsin, visar ett nytt test av sex modeller.

Hur långt har mobilkamerorna kommit, kan de verkligen ta lika bra bilder som en kompaktkamera? 
Svaret är ett lite tvetydigt – ibland, visar ett test som tidskriften Ljud & Bild har gjort. Knäpper man en bild i bra ljus av exempelvis ett landskap så är det svårt att se någon större skillnad. Går man däremot inomhus eller försöker ta bilder i knepiga ljusförhållanden blir skillnaden större. Helt enkelt därför att kameran har plats för en större sensor och därmed kan ta in mer ljus. 

Klicka på tabellen för att se den i större format.


Den har dessutom plats för en väsentligt större och bättre optik. Skillnaden kan visa sig i förvrängning av bilden eller ojämn skärpa. Man får dessutom inte glömma att till och med den enklaste kompaktkamera har en zoom. Möjligheten att gå från vidvinkel vid gruppbilder, till tele vid objekt i fjärran är något som mobilkameran har långt kvar till. 


Samsung Galaxy S8+
Galaxy S7 hade marknadens bästa kamera och även om förbättringarna i S8 är små så håller det Samsung kvar på tronen. Den har inga dubbla linser eller partytrick för sig utan visar helt enkelt hur långt man kommer med en bra sensor och optik. Även om man har tillgång till alla önskvärda manuella inställningar så är det sällan man behöver använda dem. Automatiken är helt enkelt så bra. Det är sällan man får en misslyckad bild med Galaxy S8.

Apple iPhone 7 Plus
Avsaknaden av motivlägen och manuella inställningar i den officiella appen gör att den lämpar sig bäst för peka-och-skjuta-fotografering. Det gör den dock bra med lättbegripliga lägen som gör att man kan få precis den bild eller film man behöver. Vad gäller bildkvaliteten får iPhone 7 dock se sig besegrad av de senaste konkurrenterna. Dess unika fördel är telelinsen vilket helt enkelt gör att man kan ta bilder som ingen annan mobil kan.
 
HTC U11
U11 imponerar på många områden och mjukvaruproblemen i tidigare modeller är lösta. Den är snabb att jobba med, startar snabbt tack vare den nya kläm-funktionen, och har ett enkelt rent gränssnitt med logiska menyer. Den nya hybridautofokusen är snabbare än tidigare och automatiken fungerar bra, inklusive HDR Boost funktionen. Bildkvaliteten i bra ljusförhållanden är bland de bästa, men får se sig slagen i svagt ljus och knepiga ljusförhållanden.

Huawei P10 Plus
P10 Plus fungerar för all del bra i automatiskt läge, men det vore att göra den en otjänst. Även om man inte vill skjuta i helt manuellt läge så bör man åtminstone använda sig av de kreativa möjligheterna med scenlägena. Den dubbla optiken gör att bilderna får fina detaljer med stor dynamik. Däremot klickar automatiken ibland i knepiga ljusförhållanden och bildbearbetningen kan vara väl aggressiv. På det hela taget är detta dock en kompetent kameramobil.

LG G6
Skärmens ovanliga format ger intressanta kreativa möjligheter för att komponera foton och är praktisk för att se förhandsvisningar. Mjukvaran gör för det mesta ett bra jobb men kan inte alltid kompensera för sensorns brister. Bilderna saknar helt enkelt dynamik. Den unika fördelen med G6 är dock vidvinkellinsen. Den låter dig fånga mer av scenen utan att behöva backa och i trånga utrymmen är den oumbärlig. Varför tar inte fler efter LG?

Sony Xperia XZ Premium
Vill du försöka fånga objekt i rörelse är det Xperia XZ Premium som gör jobbet bäst. Den tar bilden åt dig redan innan du tryckt av och du slipper förvrängningar orsakade av långsamma sensorer. För extrema slowmotion-videor är det den enda som kan filma i 960 bilder per sekund. Bildkvaliteten har fått ett lyft med bättre skärpa över hela bilden och i svagt ljus slipper man nästan helt brus. Hanteringen kunde dock ha vara mer intuitiv. 

Så gjordes testet

Ljud & Bilds medarbetare tog testbilder med samtliga mobiler vid samma tillfällen för att få identiska förhållanden. Allt från närbilder och geometriska former för att bedöma förvrängning, till knepiga ljusförhållanden med både skuggor och högdagrar. Dessutom mörkerbilder för att bedöma brusnivå, samt testkartor som avslöjar färgavvikelser.

Mest läst