Svårt för unga att få rätt

ANNONS
|

Två vita fåtöljer, fotpallar, handdukar, en sängstomme, en massa husgeråd - och så en svart, luddig badrumsmatta. I mitten av juni var Elin Kerola med sin pojkvän på Ikea i Kållered för att köpa grejer till sin första lägenhet i Borås.

Slutsumman landade på drygt 10 000 kronor. Det var stängningsdags, paret var sist ut ur butiken och först vid bilen gick Elin igenom det halvmeterlånga kvittot. Då upptäckte hon att badrumsmattan Toftbo hade dragits två gånger i kassan. Eftersom varuhuset hunnit stänga bestämde hon sig för att ringa morgonen därpå och tala om att det blivit fel och få de 99 kronorna insatta på sitt Ikeakort.

ANNONS

Men så enkelt var det inte. Först efter ett antal kontakter med varuhuset har hon nu fått ersättning för den dubbelbetalda mattan. Plus två lunchkuponger i kompensation för att det tagit så lång tid.

För Elin handlar det inte alls om pengarna, utan det att hon tvingats ta av sin arbetstid för att mejla, ringa, bli bollad hit och dit mellan kundtjänst och ekonomiavdelningar och åka till Kållered för att ordna upp det, som gör henne förbannad. Men framförallt är det känslan av att inte bli trodd som svider. Att hon skulle försöka luras.

- Hade det här hänt min pappa hade de löst det direkt. Men en tjej på 21 år är det okej att behandla nonchalant.

Enligt Ikea är grundregeln att man litar på kunden och att Elin borde fått sina pengar för länge sedan. En administrativ vurpa har gjort att pengarna inte betalts ut.

- Vi har gjort fel och beklagar att det tagit så lång tid, säger Ulrika Persson, varuhuschef för Ikea i Kållered.

Ikea har egentligen ingen skyldighet att ersätta eller kompensera Elin Kerola. Det är samma princip som gäller oavsett om du handlar några liter mjölk i kvartersbutiken, kläder för några hundralappar eller möbler och husgeråd för tusentals kronor. Det är kunden som måste kunna visa att det blivit fel. I princip kan ju Elin ha köpt två mattor, gömt den ena i bilen och gått tillbaka och hävdat att hon bara köpt en men fått betala för två.

ANNONS

När ska man kolla kvittot?

- Innan du lämnar butiken. Och om du gör stora inköp, gör en överslagsberäkning innan du kommer fram till kassan, så vet du på ett ungefär vad summan ska landa på, säger Anna Fjellman på Konsument Göteborg.

Enligt henne är "dubbeldragningar" ett problem som butikerna verkar lösa själva. Kunden som kommer till matvaruaffären och säger "du tog betalt för ett paket tvättmedel för mycket av mig i går" till kassören får oftast pengarna tillbaka. Trots att kunden faktiskt inte kan bevisa sin sak. Man vill har en god relation till sina kunder, helt enkelt.

För Elin Kerola, som själv jobbat i flera olika butiker och löst liknande problem, har bemötandet från Ikea lett till att hon inte längre gläder sig åt möblerna hemma i lägenheten.

Enligt Anna Fjellman är det överlag svårare för yngre konsumenter att hävda sin rätt:

- Många får inte rätt förrän de tar med sig sin mamma eller pappa. Många butiker lever på att sälja till den yngre kundkretsen, men behandlar dem nonchalant vilket är oförskämt.

- Alla kunder är lika viktiga för oss och vi försöker att behandla alla lika, säger Ulrika Persson, IKEA.

*Gör ett överslag i huvudet innan du kommer fram till kassan.

*Kolla kvittot innan du lämnar butiken, så slipper du känslan av att bli ifrågasatt om kvittot inte stämmer.

*Har du hunnit hem - ta kontakt med butiken och förklara vad som blivi fel.

ANNONS