Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Telefonförsäljarna på Seniortelefoni måste vara tydliga med varför de ringer upp konsumenter när de säljer abonnemang, enligt en dom i Patent- och marknadsdomstolen. Bild: Robert Henriksson / SvD / TT

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Seniortelefoni döms för vilseledande försäljning

Det lät som en rabatt på abonnemanget. I själva verket handlade samtalet om byte till ny teleoperatör. Nu döms Seniortelefoni för vilseledande försäljningsmetoder.

När företaget Seniortelefonis säljare ringde lät det som man skulle få en seniorrabatt på sitt befintliga telefonabonnemang. Det var många konsumenter som trodde just att det var deras ordinarie telebolag som ringde.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Nu dömer Patent- och marknadsdomstolen Seniortelefoni och personen bakom bolaget för brott mot marknadsföringslagen.

Seniortelefoni startades 2016 och snart kom det in en stor mängd anmälningar till Konsumentverket, 50 stycken fram till oktober 2017. Ibland från den drabbade själv, andra gånger kom anmälan i stället från en närstående.

Företaget har inriktat sig på äldre personer. De har varit mellan 72 och 82 år och har uppgett att de har haft svårt att hänga med i samtalet. Säljarnas metoder har tidigare kritiserats av Konsumentombudsmannen, KO. De pratade enligt KO:s formulering ”snabbt och struntade i om de uppringda berättade att de hörde dåligt”.

2017 stämde KO både Seniortelefoni och personen bakom företaget.

– Företaget har på ett mycket fult sätt medvetet lurat äldre personer att de skulle få rabatt på sitt ordinarie telefonabonnemang. Vi är nöjda med att domstolen nu delar vår syn på försäljningsmetoderna, säger Carolina Andersson, processråd, KO.

Domen från Patent-och marknadsdomstolen innebär att företaget ska betala en marknadsstörningsavgift på 50 000 kronor.

Företaget och personen bakom förbjuds att påstå eller ge sken av att de är, eller samarbetar med, konsumentens befintliga telefonbolag. Dessutom måste de bli tydliga med att syftet med telefonsamtalet är att sälja ett nytt telefonabonnemang.

Informationen ska vara korrekt, klar och tydlig. Bland annat handlar det om ångerfristen vid distansavtal.

Bryter företaget eller personen bakom det mot domen är vitet på 500 000 respektive 250 000 kronor.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.