Så sparar du på onlineshopping

Få riktiga pengar tillbaka när du shoppar kanske låter för bra för att vara sant. Vi reder ut vad företagen erbjuder – och vad det egentligen kostar.

ANNONS
|

De senaste åren har flera företag dykt upp som erbjuder återbäring när du handlar online. Genom sociala medier och kändisar gör de reklam för att shoppa via deras hemsida när man klickar hem saker, och då få pengar tillbaka.

Istället för att direkt gå in på den hemsida man vill handla på går man först in på återbäringsföretagets sida och klickar sig därifrån vidare till onlinebutiken. På så sätt spåras köpen man gör tillbaka till företaget som erbjuder återbäring och de får pengar från butiken du handlade i. En del av dessa pengar går sedan tillbaka till dig som konsument.

ANNONS

Så vad är haken? Det är svårt att svara på och varken konsumentverket eller deras upplysningstjänst hallå konsument har fått in vare sig anmälningar eller frågor om den här sortens tjänster. Enligt Anna Hult, jurist på konsumentverket, kan det bero på att företagen som erbjuder detta är relativt nya och kanske inte så etablerade än – eller för att det fungerar som det ska.

– Vi har ju inga anmälningar på de här tjänsterna så på så sätt ger det sken av att var en säker tjänst, säger hon.

Vid en snabb googling hittar man åtta företag som erbjuder pengar tillbaka vid onlinehandel mot att man gratis registrerar sig som medlem. Den största sajten samarbetar med 607 butiker och företag och den minsta 31. Det skiljer också i hur mycket pengar man får tillbaka, dels om man kollar på den högsta procenten varje tjänst erbjuder, dels om man jämför en viss butik.

Alla sajter utom en, den minsta, samarbetar med Nelly.com, en onlinebutik som säljer bland annat kläder och accessoarer. Beroende på vilken av tjänsterna man använder sig av kan man få mellan 4 och 8,1 procent tillbaka, av det beloppet man handlade för. Ännu större är skillnaden för onlinebutiken Cdon.com, där återbäringen är mellan 1 och 6 procent hos de olika sajterna.

ANNONS

Tjänsterna skiljer sig också när det gäller att faktiskt få ut de fysiska pengarna. De flesta sätter in pengarna på ett bankkonto man får ange bland sina medlemsuppgifter, men vissa erbjuder även att sätta in pengarna på ett Paypal-konto eller att betala ut dem i kuponger och presentkort.

Hur lång tid det tar från att man köpt någonting, tills dess att man får sin återbäring beror i de flesta fall på butikerna. Fredrik Ohlsson, vd på Refunder, en av återbäringstjänsterna konsumentredaktionen tittat på, berättar att butikerna inte betalar förens de vet att varan inte kommer tillbaka. Alltså måste man vänta ut tiden för öppet köp innan man får se sina pengar, vilket i vissa fall kan ta flera månader.

– När möjligheten finns att köpa något, få pengar och sen skicka tillbaka varan finns det individer som har det beteendet, och då pajar på något sätt hela modellen. Därför måste vi vara säkra på att varan inte returneras, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta: Tänk på det här

  1. När du går in på en onlinebutik genom en av sidorna som erbjuder återbäring registreras ditt köp. När du betalat ser du på sajten du är medlem i att pengarna väntar på att bli godkända. När tiden för öppet köp gått ut är pengarna dina, och när du kommit upp i en viss summa kan du begära att de sätts in på ditt bankkonto.
  2. De olika återbäringstjänsterna har olika gränser för hur mycket pengar man minst måste ha för att få begära ut dem. Exempelvis kan du inte få dina pengar från Refunder om du inte har samlat ihop minst hundra kronor i återbäring.
  3. För att tjänsten ska fungeras får du inte använda dig av adblocks, en inställning på datorn som är till för att blockera annonser men i det här fallet stör spårningen. Du får inte heller använda dig av en rabattkod från en annan sida då kontakten mellan butiken och återbäringssidan kan brytas.
  4. Webbläsaren du använder måste acceptera så kallade cookies. Är de blockerade störs spårningen.
  5. Om du ångrar ditt köp eller returnerar varan uteblir återbäringen.
  6. Man kan vara medlemmar i flera sidor, för att hela tiden använda den tjänsten som ger mest återbäring i den butiken du vill handla i. Tänk då på att gå direkt från sajten till butiken för att inte spårnigen ska störas.
  7. Var noggrann med att alltid läsa användarvillkoren innan du blir medlem någonstans.
  8. Mer information om hur tjänsterna fungerar och vad som gäller för sajterna finns på respektive hemsida.
ANNONS