Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild: Skärmdumpar/Byrå/Arkiv.

Så lurar bedragarna dig på bilvärderingssajter

Att göra en bilvärdering på nätet är ofta enkelt och gratis. Men på senare år har många konsumenter blivit lurade och fått höga fakturor.

Personer som är i färd med att köpa eller sälja en bil försöker ofta hitta en uppskattning på bilens värde. Oftast kan det göras enkelt och problemfritt.

Men på Konsument Europa, enhet inom Konsumentverket, har klagomålen på företag som försöker lura till sig stora pengar genom bilvärderingstjänster toppat listan de senaste två åren.

– Många bilvärderingstjänster i Sverige är gratis och har länge varit det. Då slappnar man av och tittar inte noggrant vad det är man klickar i, säger Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa. 

Varnar för pop up-fönster

Många av de kritiserade tjänsterna dyker upp som pop up-fönster där registreringsnummer och e-post ska fyllas i. I många fall fyller konsumenten i detta, klickar på "värdera nu" och då öppnas nytt fönster med ett dyrt pris. Då stänger de flesta kunder genast ner det nya fönstret.

– Då anser dock företaget att du redan tackat ja till värderingen och kan spåra bilägaren via registreringsnumret och skicka fakturor.

Konsumenten får sedan ta emot en faktura på mellan 900 och 1 250 kronor. Totalt har Konsumentverket och Konsument Europa fått över 4 000 klagomål om bilvärderingstjänster sedan 2015. Om personen inte betalar kommer påminnelse och inte sällan hot om inkasso. Då är det vanligt att det handlar om en firma som inte har tillstånd att bedriva inkassoverksamhet i Sverige.

Kika efter dessa sajter

De sajter som dominerar statistiken hos Konsument Europa och Hallå Konsument är hurmycket.com, autopriser.com/net, fordonspris.com och carprice.se. På sajterna ombeds du klicka i en ruta som intygar att du är över 18 år. I en klickbar länk bredvid står betalningsskyldigheten. Via rutan leder sajterna bort uppmärksamheten från betalningsskyldigheten. 

Konsument Europa har efter alla klagomål tagit fram en guide för vad du ska göra innan du beställer en bilvärdering. Steg ett är att kontrollera om tjänsten verkligen är kostnadsfri och undersöka webbplatsen samt att läsa igenom avtalsvillkoren noggrant. 

– Det är standard för många av oss att klicka i rutor och godkänna avtal på internet utan att läsa igenom avtalen ordentligt. Men här är det otroligt viktigt att läsa igenom och godkänna, säger Jolanda Girzl.

Utländska företag

Du bör aldrig klicka ja till erbjudanden på pop up-fönster utan att först ha gått till företagets webbplats. På webbplatsen kan du kontrollera pris, namn, gatuadress, e-postadress samt det land som företaget finns i. Exempelvis är sajten hurmycket.com placerad i USA, carprice.se har sitt säte i Lettland och autopriser är placerat i Estland.
Därefter rekommenderas du att göra en sökning på företagsnamnet i en sökmotor för att se vad andra konsumenter skrivit om företaget. Det sista steget är att, om möjligt, ta en skärmdump för dokumentation av beställningen. Internetsidor kan ändras snabbt. Om inte betalningsförpliktelsen har tydliggjorts före beställningen och du uttryckligen har accepterat detta har du svensk lagstiftning (SFS, 2014:14) på din sida.

I faktarutan nedanför framgår hur du ska göra om du har fått problem med en bilvärderingstjänst.

– Om du har följt våra riktlinjer har du gjort allting rätt. Mycket av vår telefontid går åt till att lugna konsumenter som vill få bekräftelse på att de har gjort det de ska, säger Jolanda Girzl.

Fakta: Vid problem med bilvärderingstjänst

  • Utnyttja din 14 dagar långa ångerrätt vid köp av tjänster inom EU.
  • Ångerrätten gäller från den dag du ingår avtalet – det spelar ingen roll om du redan fått din bil värderad.
  • Om företaget inte erbjuder en standarblankett för detta förlängs ångerrätten med ett år.
  • Om du får en faktura utan att ha beställt en bilvärderingstjänst – bestrid den.
  • Om bestridandet inte godtas är det upp till företaget att driva ärendet i domstol.
  • Vid en delgivning så ska den vara på svenska, inte på exempelvis estniska.
  • Om du har gjort en skärmdump av beställningen som visar att tydlig information om betalningsskyldighet saknas är du inte bunden av beställningen enligt lag (SFS, 2014:14, 9 §).

Källa: Konsument Europa

Mest läst