Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Ta kontroll. Du får mer ut av systemkameran och bättre kontroll på bildresultatet genom att lämna auto-läget och experimentera med kamerans manuella inställningar.
Ta kontroll. Du får mer ut av systemkameran och bättre kontroll på bildresultatet genom att lämna auto-läget och experimentera med kamerans manuella inställningar.

Så får du ut mer av systemkameran

Blir bilderna inte som du tänkt dig, trots att du lagt tusentals kronor på en systemkamera? Vi guidar dig till proffsiga porträtt och snygga solnedgångar.

Funkade semesterkameran bra i Thailands morgonljus, men sämre en glåmig eftermiddag i oktober? Ligger den i byrålådan som ett monument över dåliga investeringar?
Så behöver det inte vara. Allt handlar om inställningar. Kamerainställningar, alltså.
– De kan vara lite knepiga att få till, men lär du dig principen sitter den i livet ut. Att fotografera är lite som att cykla, säger Stefan Berg, mångårig fotograf på GP.
Att fotografera är också att måla med ljus. Konkret betyder det att du släpper in ljus genom en öppning – bländaren – under en viss tid – slutartiden.

Ju större bländare desto kortare slutartid behövs, och ju kortare slutartid desto snabbare rörelser kan du fånga i flykten.
Med bländaren bestämmer du också bildens skärpedjup, det vill säga hur mycket av huvudmotivets för- och bakgrund som är skarp. En stor bländare ger ett kort skärpedjup och tvärtom.
– Ett kort skärpedjup är bra när du vill frilägga motivet och få en lugn bakgrund, till exempel vid porträtt, säger Stefan Berg.
För att få kontroll över bilden behöver du med andra ord ta kontroll över bländare och slutartid. Det gör du genom att stänga av kamerans automatik och experimentera med de manuella lägena.

Stefan Berg har slutartidsautomatik som grundinställning. Det betyder att han bestämmer slutartiden och kameran resten.
– Då ökar chansen att du får ett skarpt resultat när bilden med stort B plötsligt dyker upp, säger han.
I det helmanuella läget väljer du både bländare och slutartid. Det är framför allt användbart i miljöer med dåligt ljus eller stora kontraster, där ögats omdöme ofta är bättre än kamerans. 
Ett bra exempel är konserter, där belysta artister ställs mot en mörk bakgrund. Kameran får svårt att veta hur den ska exponera, och du tappar kontrollen över bilden.
Sätt i stället kameran i manuellt läge och välj en slutartid som är kort nog för att frysa artisternas rörelser. Pröva dig sedan fram tills du hittar en bländare som ger den exponering du vill ha.
Sedan är det bara att knäppa på.
– Ta många bilder och välj ut de bästa i efterhand. Resten är ju bara att radera, säger Stefan Berg.

Om ditt objektiv inte har en tillräckligt stor bländare kan det vara dags att slänga in nästa kort i leken: ISO-talet. Det bestämmer hur ljuskänslig bildsensorn är, och genom att öka detta minskar du mängden ljus som behöver släppas in.
Var dock försiktig med att öka ljuskänsligheten för mycket, då höga ISO-tal på framför allt lite äldre kameror kan ge väldigt korniga, eller brusiga, bilder.
Vill du vara säker på att kunna plåta i mörka miljöer kan ett nytt objektiv vara på sin plats. De objektiv som följer med i kamerapaketen är sällan särskilt ljusstarka, men det finns många prisvärda alternativ på marknaden.
Kika efter objektiv med bländare 2.8 eller större (ju lägre siffra, desto större bländare). Både Canon och Nikon har fasta 50-millimetersgluggar (utan zoom) med bländare 1.8 för under 2 000 kronor.

 

GP-fotografens tips

Här är Stefan Bergs tips för bra bilder vid några vanliga situationer:

Den perfekta …solnedgången
Utmaning: Den ljusa himlen och den mörkare förgrunden kräver helt olika exponeringar.
Gör så här: Ställ kameran på manuellt, rikta kameran mot himlen för att mäta ljuset där. Då får du en exponering som ger starka och mättade färger. Försök gärna att hitta något i förgrunden eller människor som bryter in i himlen som en silhuett. Använd gärna ett stativ om bilden kräver långa slutartider.

Julklappsutdelningen
Utmaning: Det är mörkt i december, så kamerans automatik vill gärna använda blixten vilket förstör mysljuset.
Gör så här: Varken tomten eller släkten rör sig snabbt efter julmaten, så nu kan man använda sig av en lite långsammare slutartid för att behålla mysljuset i rummet. Det kan vara på sin plats att använda blixten för att lätta upp barnens ansikten, men dra ner blixtens styrka för att inte döda det fina mysljuset.

Utförsåket
Utmaning: Att fånga en snabb åkare i flykten.
Gör så här: Här finns minst två möjliga vägar att gå. Leta upp ett parti i backen där åkaren kommer över ett krön och i bästa fall friläggs mot en blå himmel. Använd en snabb slutartid som fryser bilden.
Ett annat tips är att försöka panorera med kameran, det vill säga att man tar bilderna från sidan och följer åkaren med kameran och knäpper bilder under tiden. Här behövs en långsammare slutartid för få att till fartkänslan. Testa med olika slutartider tills åkaren är tillräckligt skarp och bakgrunden oskarp.

Bröllop
Utmaning: Att fånga det stämningsfulla ljuset i kyrkan, och att undvika skuggiga ansikten vid porträtten utomhus.
Gör så här: Inne i kyrkan bör man i de flesta fall undvika blixt. Kolla från vilket håll det infallande ljuset kommer, och ställ dig på den sidan med ljuset i ryggen. Ställ in kameran på manuellt. I kyrkan vill man behålla den fina stämning som finns där.
På bilderna utanför kyrkan kan man gärna använda blixt för att lätta upp skuggpartier. För de nördiga så kan man testa att ha en sladd till blixten så att inte blixtljuset kommer rakt framifrån, utan man får lite karaktär på brudparet.

Grundtipset
Ha aldrig kameran nerpackad i en väska, och ha den alltid förinställd på något av autolägena för att inte missa BILDEN när den dyker upp från ingenstans. 

Mest läst