Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Så bra är din hundförsäkring

    Att välja försäkring för sin hund är inte lätt – men nu finns en oberoende jämförelse med omdömen som gör det lite enklare.

    Var åttonde svensk har hund och de allra flesta skaffar en försäkring till jycken. Premierna har skjutit i höjden de senaste åren och kan ligga på ganska många tusenlappar per år.
    - Veterinärkostnaderna i Sverige är höga. Det kan bli hur dyrt som helst om man har otur. Därför är det viktigt att vara försäkrad, säger Maja Snödahl, jurist på Konsumenternas försäkringsbyrå.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Därmed är det också viktigt att hitta rätt i utbudet. Byrån har granskat och satt poäng på 20 försäkringar från sju olika bolag. Det finns omdömen om fyra delar av varje försäkring plus ett samlat betyg, se tabellen här ovan.
    - Tyngdpunkten ligger på veterinärvården. Den är det centrala. Man vill kunna behandla sin familjemedlem så långt det går.

    Generellt har försäkringarna högre betyg ju större försäkringsbeloppet, alltså den maximala ersättningen, är. Det är inte förvånande; man får ju i regel vad man betalar för.
    - Men samtidigt finns det produkter som har letat sig högt upp trots att de har ett lägre belopp, påpekar Snödahl.

    Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att exempelvis Agrias mellanförsäkring (60 000 kronor) är mer prisvärd än samma bolags stora försäkring (120 000 kronor), för poängen är nästan samma. Maja Snödahl är dock försiktig med att tolka siffrorna.
    - Stirra dig inte blind på placeringen. Titta på de olika delarna och läs den fördjupade informationen som finns på vår webbplats.

    Det finns stora skillnader på de så kallade begränsningarna, alltså bolagens specialregler för olika behandlingar och kostnader som kan uppstå. Exempelvis medicin, rehabilitering och skiktröntgen ersätts med olika belopp och ibland inte alls. 
    Det är en väldig massa villkor och bestämmelser. Måste hundägaren sätta sig in i allt detta?
    - Jag tycker absolut att man ska kolla igenom begränsningar och undantag. Som konsument har du en skyldighet att förstå vad det är för avtal du tecknar.
    - Det handlar om att man ska ha rätt förväntningar. Lägga ribban på rätt nivå. I vår rådgivning talar vi med många hundägare som har haft för höga förhoppningar, säger Maja Snödahl.

    Ungefär detsamma gäller dolda fel, alltså hälsoproblem som fanns men inte var kända när hunden köptes. Här är det två bolag – If och Moderna – som inte ger någon ersättning.
    - Dolda fel är egentligen ett säljaransvar men det underlättar väldigt för konsumenterna om det finns med i försäkringen, kommenterar Snödahl.

    Livförsäkringen då? Den upphör när hunden börjar bli gammal – gränsen är från 8 till 12 år. I många fall sänks beloppet stegvis innan dess. Ersättningen styrs av djurets marknadsvärde, inte av dess känslomässiga värde för ägaren.
    Inget bolag ersätter beteenderubbningar eller lynnesfel hos hunden.

    De flesta försäkringar har rörlig självrisk, med ett fast belopp på 1 200-2 500 kronor plus 15-25 procent av den överskjutande kostnaden. If är ensamt om att erbjuda fast självrisk vilket är förmånligt om vårdnotan blir hög.

    Vilket är ditt bästa råd till hundägarna?
    - Att sätta sig in i försäkringsfrågan i god tid. Det är viktigt att ta en försäkring snabbt om det inte följer med en från uppfödaren. Det går att byta bolag men man ska vara försiktig om hunden har haft skada eller sjukdom, svarar Maja Snödahl.


    Fotnot: Den fördjupade informationen i jämförelsen finns på www.konsumenternas.se.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.