Var försiktig. Bedrägerier är de vanligaste brotten och oftast sker de genom att någon kommer över dina kortuppgifter. Håll koll på din brevlåda och spärra ditt kort för onlineköp för att skydda dig.
Var försiktig. Bedrägerier är de vanligaste brotten och oftast sker de genom att någon kommer över dina kortuppgifter. Håll koll på din brevlåda och spärra ditt kort för onlineköp för att skydda dig.

Så skyddar du dig mot ID-kapning

Sätt ett lås på din brevlåda, spärra ditt kort för utlandsköp och lämna aldrig ifrån dig kontouppgifter via mejl är bra tips – men du kan aldrig vara helt skyddad mot ID-kapningar.

Svenska Skydd
|

Bedrägeribrott är bland de vanligaste brotten i Sverige och förra året anmäldes över 200000 bedrägerier. Ungefär 60 procent av dem är någon form av identitetsintrång. Totalt anmäldes 77000 bedrägerier som gjorts med stulna kortuppgifter.

Man kan aldrig vara helt skyddad mot identitetsbrott, men det finns flera sätt att minska riskerna för att bli utsatt. Det säger Pia Lindström, vice vd på Stöldskyddsföreningen.

– Många gånger bygger id-kapningar på att man fått tag i någons kortuppgifter. Man ska vara väldigt noga med att aldrig lämna ut de uppgifterna.

Det vanligaste sättet för en bedragare att komma åt någons kortuppgifter är genom att hacka en internetsajt där man använt kortet för att köpa någonting. Därför ska man vara noga med vilka sidor man handlar från på internet och vissa är säkrare än andra.

– I adressfältet ska det stå https:/ och inte http:/. Alla sidor kan hackas, det ska man veta, men sidorna med ett s i adressen är lite säkrare.

Personnummer är en offentlig handling i Sverige och är därför enkla att få tag i. Det tillsammans med kortuppgifter på vift gör att det är svårt att skydda sig mot bedragare som använder sig av ens betalkort. Pia Lindström tipsar om att spärra sitt kort för köp i utlandet och på nätet. På så sätt kan det inte användas av någon annan och enligt henne går det snabbt att låsa upp det om man ska köpa någonting online eller resa utomlands.

Det är också viktigt att aldrig lämna ut sina kort- eller kontouppgifter över telefon eller i ett mejl. Man ska inte låta sig luras av bluffmejl som ser ut att skickas från stora företag.

– Myndigheter och banker frågar aldrig efter kortuppgifter, det är bara så, säger Pia Lindström.

Hennes tips är att alltid ringa till företaget och fråga varför de vill ha uppgifterna. Ring då inte numret som står i mejlet utan sök upp företagets nummer på annat sätt så att du inte ringer till bedragarna.

Det är inte bara på nätet som känsliga uppgifter kan spridas. Det är alltid bra att ha ett lås på sin postlåda, även om det går att ta sig in i den trots lås.

– En bedragare kan beställa ett nytt bankkort i ditt namn och då får du ett kort och kod som de kan ta ur din brevlåda. Därför ska man alltid ha lås. Det går att bryta sig in i den, men då syns det väldigt tydligt.

Ett annat sätt för bedragarna att komma åt din post är att göra en adressändring i ditt namn. Ett enkelt sätt att förhindra det är att anmäla till skatteverket att ingen ska kunna adressändra åt dig utan att bekräfta det med en e-legitimation.

Posten kan även vara en indikation på att du blivit utsatt för en id-kapning. Får du en kreditupplysning du inte väntar dig ska du ta reda på vad den gäller så fort som möjligt.

– Är det exempelvis från Elgiganten och du inte handlat där på flera år ska du kolla upp och bestrida köpet, för då är det någon som handlat i ditt namn, säger Pia Lindström.

Misstänker du att någon utger sig för att vara du ska du direkt kontakta din bank. Bestrid fakturor eller handlingar och anmäl det till polisen. Du kan också kontakta kreditupplysningsföretagen och låsa ditt personnummer för kreditupplysningar. Det är också viktigt att anmäla direkt om du tappat bort legitimation eller kort. Har uppgifterna hamnat i fel händer kan det fort gå illa.

– Har du inte koll så hinner bedragarna handla ganska mycket. Får de väl tag på kort- och personuppgifter går det blixtsnabbt.

Fakta: Så skyddar du dig

  1. Lämna aldrig ut konto- eller kortuppgifter utan att ha kontrollerat vem mottagaren är.
  2. Anmäl förlorade ID-handlingar direkt till polisen och banken.
  3. När du får en kopia på en kreditupplysning, kolla noga att informationen i den stämmer.
  4. Bluff-fakturor är tyvärr relativt vanliga. Innan du betalar en faktura, kolla att den stämmer.
  5. Brev och papper som innehåller personlig information med exempelvis personnummer eller kontonummer ska aldrig kastas i soporna eller i tidningsinsamlingen.
  6. Se till så att obehöriga inte kan komma åt din post. Sätt lås på din postlåda eller postfack.

Källa: Stöldskyddsföreningen