Reparationen tog 18 dagar

ANNONS
|

- Man blir lätt desperat av att en bil går sönder så nära en leverans, säger Britt-Marie Börjesson.

- Jag förstår hennes frustration, säger Lars-Olof Snygg, företagschef på Hedin Bil Göteborg AB på Mölndalsvägen.

Bilfirman levererade hennes Nissan X-trail den 20 februari. Pris: drygt 290000 kronor.

- Priset var kraftigt nedsatt och bilen var välutrustad, säger Britt-Marie Börjesson som pendlar från Varberg.

Hon hann köra i två veckor innan den la av på vägen hem.

- Min första reaktion var att jag blev livrädd eftersom jag närmade mig en järnvägsövergång, berättar hon.

Assistans ingick i nybilsgarantin och hennes Nissan bogserades till närmaste verkstad i Kungsbacka. Hon vill poängtera att de kontakterna har fungerat bra, men det hindrade inte desperationen att öka när dagarna gick utan resultat.

ANNONS

Det tog 18 dagar innan bilen var körbar igen. Vad är rimligt att förvänta sig?

- Det beror på felets art. En bil består idag av hälften elektronik och olika system som ska tala med varandra. Jag vet inte hur många arbetstimmar som lagts ner på bilen, men arbetet har varit omfattande. Vi har gjort det så skyndsamt som möjligt och hon har hållits skadeslös och fått hyrbil under tiden, säger Lars-Olof Snygg.

Felsökningen visade först att problemet låg i en styrenhet. Bilen startade inte fastän den enheten bytts ut. Ytterligare ett fel indikerades och åtgärdades. Samma procedur och ett tredje fel.

- Jag förstod det som att det var att leta efter en nål i en höstack. De letade i blindo och måste gå steg för steg, berättar Britt-Marie Börjesson.

Enligt Snygg kan en felindikering i själva verket vara en följd av ett fel med annat ursprung. Därav denna kedja av olika komponter som fått bytas.

- Själva felet var en immobiliser till tändningslåset och det är inget enkelt fel, säger han.

Allt betraktas av Hedin Bil som ett enda fel.

- Därför att vi aldrig har lämnat ut bilen under tiden och sagt att den är felfri.

ANNONS

Det är principiellt intressant, eftersom företaget enligt förarbetena till konsumentköplagen har två försök på sig att åtgärda ett fel.

"En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök att avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med på fler försök. Är det fråga om olika fel, kan det dock vara rimligt att köparen får godta något fler reparationer."

- Tvistar man om hur många reparationsförsök som gjorts har kunden bevisbördan för att det antal reparationsförsök han eller hon påstår har gjorts. Först när det blir ett tredje fel räknas det som väsentligt, enligt Tomas Borgenstrand, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

Konsumentköplagen talar också om skälig tid och den är enligt gängse praxis inte överskriden i det här fallet, eftersom Britt-Marie Börjesson fått låna en annan bil för att klara sina arbetsresor som sträcker sig över hela länet.

- Jag kan förstå konsumenten som tycker att 18 dagar är för lång tid. Allmänna reklamationsnämnden har i sin praxis satt en gräns på tre veckor för reparation av tekniskt avancerade produkter där näringsidkaren inte har erbjudit konsumenten en lånevara. Har konsumenten fått en lånevara tillåter Allmänna reklamationsnämnden en längre reparationstid, säger Tomas Borgenstrand.

ANNONS

Britt-Marie Börjesson har haft sin bil under drygt en vecka efter att den har reparerats.

- Den rullar, tack och lov, men jag avvaktar innan jag vågar ropa hej, säger hon.

Av samma anledning låter hon sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden ligga kvar ett tag till.

Konsumentköplagen

Om du är på väg att hamna i ett knivigt ärende:

Loggbok:

Banda:

Spara:

ANNONS