Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Rätt stol kan rädda barnets liv

Valet av bilbarnstol kan vara avgörande när olyckan är framme. Vårt test visar att stolarna skyddar barnet olika bra.

– Det är extra tydligt när det gäller kollision från sidan, säger professorn i trafiksäkerhet.
Alla bilbarnstolar som säljs måste klara vissa krav och tester. Men när Testfakta på uppdrag av GP ökar kraven hittar vi tydliga skillnader i hur bra stolarna är på att skydda barnet. 
Brittiska forskningsinstitutet, TRL, har testat åtta bakåtvända stolar och en framåtvänd stol som vunnit tester i Tyskland. Stolarna frontalkrockades i 50 kilometer i timmen med en häftigare inbromsning än standarden säger. Stolarna utsattes också för en sidokollision i 24 kilometer i timmen. Den docka som användes i testet motsvarar ett barn på 18 månader. 
 – Testet visar först och främst hur viktigt det är att välja en bakåtvänd stol. De krafter som nacke och mage får ta emot vid en frontalkollision är direkt livsfarliga med den framåtvända stolen, säger Anders Kullgren, professor i trafiksäkerhet och forskningschef på Folksam som tagit del av resultaten. 


Men det skiljer också en hel del mellan de bakåtvända stolarna i testet. Vid frontalkollisionen reducerar Axkid och Biltemas stolar kraften som når nacken fyra till fem gånger mer än stolen från Be Safe, som i övrigt hade mycket bra resultat. Förklaringen är lutningen på stolarna, enligt Anders Kullgren som tittat på testbilderna. 
– Det är tydligt att Biltemas och Axkids stolar är mer upprätta vilket ger bättre skydd för nacken. Samtidigt kan jag tycka att Biltemas stol sitter väl upprätt och risken är att barnets huvud faller framåt vilket inte heller är bra.
Alla bakåtvända stolar får ändå godkänt vid frontalkollisionen som är klart viktigast. Denna typ av krockar är vanligare och får oftast allvarligare utgång.
Men även en krock från sidan kan vara farlig och här skiljer det desto mer mellan stolarna. Skyddet vid sidokollision testades enligt den nyare standarden R129, som hälften av stolarna i testet är certifierade för. Dessa stolar får också generellt bättre resultat vid krock från sidan och de har framförallt bättre skydd för huvudet. Sämst skydd för huvudet har Biltema och Britax som båda ligger 30 procent över gränsen för när det börjar bli farligt. 
– Det beror på att sidoskydden inte har lika bra energiupptagning och att de inte lyckas hålla kvar huvudet i stolen lika bra, säger Anders Kullgren.

När det gäller nackskyddet vid sidokrock är det däremot en annan stol som sticker ut som klart sämre. Concord har de bästa skydden vid en frontalkollision, men vid en krock från sidan blir dragkraften i nacken anmärkningsvärt hög. Enligt laboratoriet gled huvudet ur sidoskyddet vid smällen, vilket inte är förvånande enligt Anders Kullgren.
– Jämför man Concord med Cybex som har bäst nackvärden är skillnaden slående. I Cybex är huvudet helt omslutet av stolen medan Concord har ett separat huvudskydd som är alldeles för litet.
De dåliga resultaten vid sidokrocken gör att Concord bara slutar på andra plats i testet. Bäst i test blir i stället Cybex med genomgående bra resultat vid båda krockarna. 
Cybex är dessutom lättast att montera och använda.

Fakta: Tänk på detta

  • Barn upp till fyra år ska alltid åka bakåtvänt. Det minskar risken för dödsfall med fem gånger.
  • Var noga med längdmåtten när du väljer stol (särskilt om du har ett längre barn). Barnets huvud får aldrig komma över kanten på stolen.
  • Välj en stol som är Plus-testad. Det garanterar bra skydd för nacken.
  • Se till att installera stolen rätt. Detta kan vara helt avgörande vid en krock. För stolar med Isofix är risken för felmontering klart mindre.
  • Montera inte stolen med för mycket lutning. Det ger sämre skydd för nacken.
  • Ur säkerhetssynpunkt spelar det ingen roll om barnet sitter i framsätet eller baksätet så länge du använder en bakåtvänd bilbarnstol. Men tänk på att koppla ur airbagen om den sitter fram. 
     

Fakta: Om testet

Brittiska TRL som forskar på krocksäkerhet och krocktestar bilbarnstolar har testat åtta bakåtvända bilbarnstolar (upp till 18 kg) på den svenska marknaden. Som referens testades en framåtvänd stol som är standard i stora delar av Europa. 

Krocksäkerhet
Alla krocktester är gjorda enligt standarden R129, men med förhöjd krockpuls (25 – 32 g) vid frontalkollisionen. Stolarna krockades framifrån i 50 kilometer i timmen och från sidan i 24 kilometer i timmen. 
Vid testerna användes en docka som motsvarar ett barn på 18 månader. Vid krockarna mättes de krafter och våld som barnets olika kroppsdelar utsätts för: huvud, nacke, bäcken, bröstkorg och mage. 
Alla stolar är monterade enligt tillverkarens instruktioner.

Montering och användning
Ingenjörer på TRL jämförde hur lätta stolarna är att installera och hur lätt det är att spänna fast barnet så att de sitter säkert.

Tolkning och viktning av resultaten
För att tolka och vikta resultaten har Testfakta tagit hjälp av två av Sveriges främsta experter på området: Anders Kullgren, adjungerad professor i trafiksäkerhet vid Chalmers Tekniska Högskola och forskningschef på försäkringsbolaget Folksam samt Katarina Bohman, trafiksäkerhetsforskare vid Autoliv, som skrivit en doktorsavhandling inom området krocksäkerhet för barn.
Vid betygsättning och viktning har hänsyn tagits till befintlig krock- och olycksstatistik samt den senaste forskningen på området.
 

Fakta: Mätvärden

Alla mätvärden som presenteras i tabellen handlar om krafter som barnet utsätts för. Och ju lägre krafter desto bättre. 
G-krafter = belastning som person utsätts för vid acceleration
Newton = är en internationell måttenhet för kraft

Rikt-/gränsvärden som använts vid betygsättningen
Inom gällande standarder och forskning finns gräns- och riktvärden för när det finns risk för allvarliga skador på olika kroppsdelar. Följande gränsvärden har använts vid betygsättningen. (Källa inom parentes). 
Huvud: 70 g (EEVC, Q-Dummies Report 2008, sid 25, tabell 3)
Nacke (dragkraft): 1 080 newton (EEVC, Q-Dummies Report 2008, sid 25, tabell 3)
Bröstkorg: 55 g (R129, gäller endast krock framifrån)
Mage: 1 bar (TRL) 
Stolar med mätvärden som ligger på mer än 10 procent över ovanstående gränsvärden har fått poängavdrag på denna del.  Som mest har man fått 3 minuspoäng (mer än 30 procent över gränsvärdet).

Viktning av de olika delbetygen
Vid viktningen av olika delbetyg har hänsyn tagits till befintlig krock- och olycksstatik samt den senaste forskningen på området. De olika delarna har viktats enligt följande. 

Mest läst