Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

1/7

Rädda lunchen, i dubbel mening

En stor del av all mat som lagas på restaurang varje dag kastas för att den inte säljs. Nu kan du vara med och minska matsvinnet – och få lunchen för halva priset.

De senaste åren har vi lagt allt mer pengar på att äta ute. Det öppnar hela tiden nya restauranger och många av dem serverar både lunch och middag. Den mat som restaurangerna inte säljer måste ofta kastas och i genomsnitt slängs varje dag en tredjedel av den mat som produceras.

För att minska matsvinnet har flera nya appar dykt upp, genom vilka man kan köpa dagens överblivna lunchportioner till halva priset. När man laddat ner appen till sin telefon kan man antingen ställa in kartan efter var man bor eller jobbar, alternativt välja ut några favoritrestauranger.

När restaurangerna i området lägger ut att det finns överbliven mat får man en notifikation i telefonen. Kunden kan sedan välja hur många portioner man vill ha och betalar dem direkt i appen. Man får sedan själv åka och hämta maten på restaurangen.

På Kooperativet Lindholmen fanns vid GP:s besök ungefär 20 portioner över när lunchserveringen stängt. Maten packades och plastades in och hamnade i en särskild hylla märkt ResQ.
Strax efter klockan två lades rätterna ut och genast plingade det till i datorn. Annakarin Wollhag är restaurangchef och berättar att all mat som hamnat på ResQ-hyllan hittills blivit såld, vilket innebär att de sedan några veckor tillbaka i princip helt sluppit slänga mat.

– ResQ är ju inget vi prioriterar utan det är det slutgiltiga överskottet som hamnar i hyllorna.

När någon köper maten flyttas den över till ett annat skåp och väntar på att bli hämtad. Antingen samma eftermiddag för att ätas till kvällsmat, eller så hämtas den nästa morgon för att bli lunch.

När restaurangerna kan sälja mat som annars kastats och kunderna kan köpa matportioner för halva priset minskas samtidigt matsvinnet, vilket är bra för miljön. Dessutom går såklart en del av vinsten tillbaka till företaget bakom appen. En win-win-win-win-situation enligt Mikael Mellin, Sverigechef för ResQ, en av apparna som erbjuder den här typen av tjänst.

– Restaurangerna har flera wins. Ena benet är ju att de kastar mindre mat och det andra benet är att man tjänar pengar på mat som skulle ha kastats. Det tredje benet är att de kanske får in nya kunder som inte besökt restaurangen tidigare.

Trots att problemet med ett stort matsvinn funnits länge, är den här typen av lösning väldigt ny. Enligt Mikael Mellin beror det på att man inte riktigt vetat hur man ska ta tag i det innan och att man fått nya möjligheter tack vare ny teknik.

– Restaurangbranschen är en bransch som inte alltid har de mest tekniska lösningarna, men de har tagit det steget nu på senare år att börja arbeta med tekniska plattformar.

Han menar också att det varit en utmaning i Sverige, då det är väldigt hårt reglerat hur man får ge bort mat.

– Även fast det är många som inte har mat så får man inte ge bort mat hur som helst, så mycket kastas. Sedan är restaurangerna olika duktiga på att återvinna sin egen mat.

En annan lunchräddarapp som etablerat sig i Göteborg är Karma. Enligt deras vd Hjalmar Ståhlberg Nordegren beror det också på att människor först nu är bekväma med det här sättet att handla.

– Jag tror inte folk har varit så bekväma med att köpa i mobilen tidigare. Det är med hela "uber-fenomenet" som man är bekväm med att lägga in sitt kontokort och med ett klick köper man något som man egentligen inte äger förrän man kommer och hämtar det. Det tar ett par år från att man kan göra något till att folk är okej med att göra det och nu börjar vi komma dit, säger han.

Fakta: Så räddar du maten

  • Både ResQ och Karma finns att ladda ner till både Iphone och Android. I appen kan du ställa in vilka restauranger du vill hålla koll på eller vilket område du vill få erbjudanden från.
  • När restaurangerna märker att det blir mat över från lunchen lägger de upp de rätter som finns att köpa i appen och det plingar till i mobilen.
  • Kunden väljer vilken rätt och hur många portioner den vill ha och betalar maten direkt i appen.
  • Sedan hämtar man själv sin mat. Ofta har restaurangen angivit en tid när man senaste måste hämta.
  • Maten är portionsförpackad och du kan äta den till kvällsmat, till lunch nästa dag eller frysa in till senare.
Mest läst