"Pronation" ett säljargument

ANNONS
|

Toni Arndt är docent i biomekanik på Karolinska institutet och GIH och var tidigare programdirektör på Karolinska institutets podiatriprogram (medicinsk fotvård). Enligt honom är försäljarna sällan uppdaterade vad gäller rådande vetenskapliga studier.

- De har jobbat fram snygga metoder med video och löpband och de vill naturligtvis fortsätta med det. Problemet är att de används väldigt okritiskt, säger han och fortsätter:

- Butikernas säljare låter väldigt kunniga när de säger att du pronerar och behöver den här speciella skon trots att det inte är förankrat i forskningen, säger han.

Alla butikerna som ställde diagnos på mina fötter talade om skaderisken om man pronerar vid löpning.

ANNONS

- De går mycket på ren intuition om de säger det. Vad butikspersonalen naturligtvis kan ha är personlig erfarenhet och den kan vara värdefull. Men det gäller att vara tydlig med att det är personliga åsikter utifrån personliga iakttagelser, säger han.

Han tycker att personalen ofta är kunniga om sina produkter men att de borde känna till forskningen bättre.

- Det är deras sätt att jobba trots att mycket av vetenskapen om skaderisker vid pronation är från 90-talet. Jag tycker att det är bra att visa att det går att undvika pronation men det är fel att koppla det till att man utsätter sig för ökad skaderisk, säger Toni Arndt.

ANNONS