Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Privatleasing har sina fördelar men det är viktigt att veta vad som ingår i avtalet om man vill slippa överraskningar. Bild: Tomas Oneborg

Populärt leasa bilen trots fällor

Privatleasing av bilar växer lavinartat. Allt fler vill ha bil och samtidigt slippa ägandets ansvar. Men det finns flera fällor och Konsumentverket utreder just nu branschen.

I augusti slog privatleasingen rekord. Nästan var tredje person, 31 procent, som skaffade ny bil valde privatleasing. Ungefär hälften av alla privatleasade bilar levereras till Göteborg och Stockholm. Och ökningen sker i hela landet, i biltäta Jönköpings län har antalet nästan dubblerats på ett år. 

Privatleasare är i snitt cirka tio år yngre än nybilsköpare. 
Johan Holmqvist är bilansvarig på Motorbranschens riksförbund.
– Privatleasingen kommer fortsätta växa ytterligare ett par år framöver, den känslan är tydlig i branschen. Företagen har ökat sin marknadsföring och nu erbjuder alla märken privatleasing. Folk tycker det är bekvämt, man vet vad månadskostnaden blir och man slipper ansvaret för att sälja bilen, säger han.

Att privatleasa innebär att man hyr bilen över en period, oftast tre år och med begränsningen att köra max 1500 mil per år. Men sedan skiljer det sig vad som ingår i grundpriset, till exempel får man ofta lägga till vinterhjul och försäkring.

Vi har jämfört sex normalstora bilar från olika bilhandlare och kan visa att det kan bli flera hundra kronor högre månadskostnad när man lägger till viktiga komponenter som försäkring och vinterhjul.

Klicka på tabellen nedan för att få upp en större version.



Leasingavtalen och försäkringarna kan skilja sig på många punkter, både mellan bilfirmor och bilmärken. Privatleasing omfattas inte av Konsumentköplagen och Konsumentverket utreder just nu avtalen. 
Vad händer om man vill avbryta leasingen i förväg, eller kör mer än avtalat? Om man har husdjur? 

Här är det viktigt att förstå både avtalet man ingår och vilken typ av försäkring man har tecknat. 
– Det viktigaste som konsument är att föra en dialog med den man ingår avtalet med. Och att få avtalet skriftligt, säger Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket.
I annat fall kan man åka på dolda kostnader som man inte förutsett. Många problem uppstår först när avtalet löpt ut och man lämnar tillbaka bilen.

Ett viktigt begrepp är normalslitage, det är utgångspunken för vilket skick bilen förväntas vara i när den återlämnas. 

De flesta leasingavtal löper i tre år och det är nog med tid för att bilen ska få några skavanker. Om företaget bedömer att det är ut-över normalslitage blir det en extra kostnad. 
Och ifall man vill avbryta avtalet innan det löpt ut så kommer det också med en kostnad. Om det ens går.
– Vad blir då de ekonomiska konsekvenserna? Lånar jag och köper en bil så kan jag ju alltid sälja bilen och lösa lånet, säger Martin Ekelöf.

För att undvika obehagliga överraskningar när man lämnar tillbaks bilen kan man själv inspektera bilen före återlämning. 
Om man vill gardera sig kan man spara ihop några extra slantar som reserv ifall man behöver betala några reparationer efter återlämning. Slutbesiktningen bör man också göra tillsammans med bilhandlaren när man lämnar bilen.

Normalslitage är det skick som bilen förväntas vara i när man lämnar tillbaks den. 
Olika tillverkare och bilfirmor kan ha olika definitioner på normalslitage och därför bör man se till att få dokumentation som definierar normalslitaget för att undvika risk för godtyckliga bedömningar och onödiga tvister. 

Mest läst