Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Populär klädbutik i centrum förlorade trådig tvist

Fransiga kanter på en tröja, kan det vara en del av designen eller är det definitivt ett fel? Ulrika och butiken hon hamnade i tvist med skickade in varsin tröja av samma modell till Allmänna reklamationsnämnden, för att bevisa respektive ståndpunkt.

För drygt ett år sedan köpte Ulrika en tröja för 1 499 kronor hos butiken Two Angels på Vallgatan. Redan efter ett par timmar upptäckte hon att den hade lösa trådar i kanterna och tio dagar senare gick hon tillbaka till butiken med tröjan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Jag tänkte självklart att de skulle ta tillbaka den. Vanligtvis blir man så bra bemött i klädbutiker tycker jag. Så jag blev oerhört förvånad när de sa nej.

En vecka senare fick hon besked om att reklamationen inte godkändes. Felicia, som arbetar för Two Angels, säger till GP att tröjan var fransig redan när Ulrika köpte den.

– Den är gjort i hampa, ett naturmaterial, och det är så den ser ut. Det var absolut inget fel på produkten, säger Felicia.

Men Ulrika håller inte med.

– En del plagg kan vara trådiga från början, jeans exempelvis, men tröjan var inte det. Den hade en rå kant och var inte uppfållad. Då rullar kanten liksom ihop sig så man inte ens tänker på att den är rå, säger hon.

LÄS MER: Så vässar du argumenten för att vinna mot företagen

Blekt

Two Angels har varit i kontakt med såväl sin grossist som tillverkaren av tröjan. Ingen av dem ska ha mottagit några ytterligare reklamationer av modellen enligt Felicia. Ulrika å sin sida vände sig till en annan klädbutik som också sålde tröjor med rå kant.

– Jag frågade kundtjänsten om tröjan skulle fransa sig. "Absolut inte", sa de. "Den är preparerad så att det inte ska hända."

När Ulrika fick tillbaka tröjan från Two Angels upptäckte hon att den även hade ljusa partier som hon inte sett vid köpet. Butiken hänvisade även nu till tröjans naturmaterial och att den skulle se ut så, medan Ulrika tyckte att det såg ut som den legat i ett fönster och blivit solblekt.

Utöver fransarna var Ulrika missnöjd med de bleka partierna på tröjan. Enligt butiken ska den se ut så.. Bild: Privat

Eftersom Two Angels stod fast vid att det inte var aktuellt med någon reklamation tog Ulrika saken vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Både hon och butiken skickade in varsin tröja till nämnden: Ulrika för att påvisa felet – Two Angels för att visa att alla tröjor av samma modell såg ut så.

LÄS MER: ARN stöttar 19-åring anklagad för Counter Strike-fusk

"Oacceptabelt"

Efter att ha granskat båda tröjor gick ARN på Ulrikas linje. I sitt beslut skriver de att "trådsläpp förekommer i en sådan omfattning som man inte har haft att anledning att vänta sig vid köpet. Därutöver har tröjan en oacceptabel blekning."

Felicia från Two Angels håller dock fortfarande inte med.

– Jag tycker beslutet är helt felaktigt, säger hon.

De valde ändå att till slut återbetala Ulrikas 1 499 kronor.

– Vi orkade inte lägga ner mer tid på ärendet. Det tog för mycket energi.

Fotnot: Varken Ulrika eller Felicia vill att deras efternamn publiceras.

LÄS MER: Svarta listan: företagen i Västsverige du ska se upp med

Regler vid reklamation

Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Men säljaren ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.

Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan säljaren inte hållas ansvarig för.

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Källa: Konsumentverket

Om det inte är något fel på varan kan du ha ångerrätt. Det är dock frivilligt från butikens sida. Detsamma gäller öppet köp.

Two Angels har sju dagars ångerrätt, men den gäller bara om varan är oanvänd och har lapparna kvar.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.