Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    ”Som konsument kanske man bara läser vad produkten säger sig vara bra för”, säger konsumentrådgivaren Paulina Daryazadeh.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Naturlig skönhet till ett högt pris

    Naturliga oljor kan lätt uppfattas som rena produkter. En granskning visar att de består av många ingredienser och ofta innehåller allergiframkallande parfymer.

    Efterfrågan växer efter naturlig skönhetsvård med produkter som kan uppfattas som rena.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    I stället för produkter med silikoner finns håroljor som ska göra håret blankt. Och till både ansikte och kropp finns naturliga oljor som tränger in och återfuktar huden för den som vill undvika krämer med mineralolja och parabener.

    Men allt naturligt är inte riskfritt. En del kosmetiska oljor har många ingredienser och bland dessa finns allergiframkallande parfymämnen. Det visar en undersökning som Konsument Göteborg har gjort av innehållet av nio produkter som marknadsförs som oljor: tre för ansiktet, tre för håret och tre för kroppen, i prisklassen 159-900 kronor.

    Granskningen visade att produkterna bestod av sammanlagt 87 unika beståndsdelar.

    – Jag blev chockad över att det var så många ingredienser, säger Paulina Daryazadeh, konsumentrådgivare.

    Hennes intresse för hudvårdsprodukter, har fått henne att byta flera traditionella hudvårdsprodukter till oljor.

    – Ren mandelolja till ansiktet och kokosolja till kroppen, så varför skulle jag använda en oljeprodukt med så många ingredienser?

    Granskningens dyraste produkt är värst i det avseendet. Den innehåller hela 32 ingredienser. Tre av dem är med på EU:s lista för allergena parfymämnen.

    Det är en olja som marknadsförs som ”super food” för ansiktet, Stemcell super-food facial oil från Rodial, 30 milliliter för 900 kronor. ”En kraftfull blandning. Med avancerad stamcellsteknik ... reduceras rynkor och huden vitaliseras”, står det på företagets hemsida.

    – Det är en extrem marknadsföring av en produkt som man ska använda droppvis. Särskilt som vatten är den största ingrediensen. Och man får betala mycket för blandningar – det blir billigare att köpa rena oljor eller blanda själv, säger Paulina Daryazadeh.

    En av de billigare produkterna i undersökningen var Body oil bergamot, från Estelle & Thild, för cirka två hundralappar. Den har solrosolja som första ingrediens.

    – Det är en av de billigaste oljor vi har och som konsument har man ingen aning om hur mycket förpackningen innehåller. Det kan ju vara 95 procent! Då är det bättre att köpa ren bergamottolja om det är det man vill ha, konstaterar Paulina Daryazadeh.

    Rodials produkt och ytterligare fyra oljor i granskningen innehåller geraniol, en essentiell olja från bland annat rosor.

    Enligt EU:s vetenskapliga kommitté SCCP, Scientific Committe on Cosmetic Products and Non-food Products, är geraniol ett av de doftämnen som oftast ger allergiska reaktioner.

    Bland de 87 unika ingredienserna i de undersökta produkterna finns totalt 16 parfymer, som är deklarationspliktiga enligt EU:s kosmetikadirektiv. En lista som innehåller geraniol och ytterligare 25 doftämnen för kosmetiska produkter som anses så allergena att de måste innehållsdeklareras med igenkännbara INCI-namn och inte bara med ”parfym”. Det finns 900 doftämnen som inte behöver skrivas ut med sina namn.

    – Det är oroväckande att en del av produkterna innehåller deklarationspliktiga dofter som kan vara allergiframkallande, konstaterar hon.

    All kosmetik måste vara säker för konsumenterna. Halterna av de allergena parfymämnena får inte vara för höga. Ansvaret för att kosmetikadirektivets regler efterföljs ligger hos producenterna.

    Det som krånglar till det för konsumenterna är att oljorna tolkas som rena, just för att de är oljor eller marknadsförs som naturliga produkter.

    Just ordet naturlig saknar definition i sammanhanget. Det betyder ingenting, och utlovar heller inget. Regelverket för skönhets- och hudvårdsprodukters beteckningar är inte lika strikt som för livsmedel och läkemedel.

    – Som konsument kanske man inte ens läser vad som ingår, utan bara vad produkten säger sig vara bra för, säger Paulina Daryazadeh.

    Ingredienserna kan vara en snårskog för den oinvigde konsumenten. Ett långt namn på engelska eller latin som ser ut som en kemisk beteckning kan vara en ingrediens utvunnen ur en naturprodukt.

    – Och naturligt behöver inte vara bra, men vi kan inte skylla allt på skönhetsindustrin eftersom det är vår egen värdering att tycka att naturligt är bra, konstaterar hon.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.