Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/2

Nära bilkrasch efter servicen: "De skulle bara byta olja"

Hessam Mazhari gjorde en intervallservice på sin bil. Några månader senare havererade den på motorvägen.

Hessam Mazhari berättar för GP Konsuments reporter Lovisa Herold:

"Jag lämnade min Volkswagen Tiguan i december 2015 hos en Mekonomen-verkstad som låg på Järnringen i Partille. De skulle byta olja i haldexkoppling, motor och broms – göra en enkel intervallservice. Sen körde jag mindre sträckor inom Partille och delvis i Göteborg. Tills en vacker dag, då jag och min fru skulle åka till Stockholm och hämta barnbarnen på dagis. Det var onsdag och på lördagen skulle vi åka vidare till Åre med vår dotter och hennes familj. 
Jag körde i cirka hundra kilometer i timmen på en sträcka mellan Ulricehamn och Jönköping. Det är en enfilig väg med vajer i mitten. Då skedde en inbromsning från hundra till noll på mindre än fem sekunder. 
Jag drog fram min hand för att min fru inte skulle slå i instrumentbrädan. Kvinnan i bilen bakom oss hann bromsa. En buss och en lastbil låg bakom henne. Alla bromsade en efter en och vi blockerade hela vägbanan."

Ingen olja i bakaxeln


"Bilen bärgades till Mekonomen i Jönköping, men de sa att de inte hade rätt serviceprogram. Då bärgades den till Atteviks i stället, en Volkswagencertifierad verkstad i Jönköping. De upptäckte att det inte fanns någon olja i bakaxeln och att haldexkopplingen inte fungerade, så alla fyra hjul hade låst sig samtidigt. Verkstaden misstänkte att den förra mekanikern gjort misstaget att tömma bakaxeln på olja och fylla på i haldexen i stället. 
Då började min konflikt med Mekonomenverkstaden på Järnringen i Partille som senare lades ner. De erkände inte att de hade gjort fel, och ville ha tillbaka bilen för att kunna laga den. Jag vägrade, utan rätt serviceprogram går det inte att kontrollera att felet åtgärdats. Till slut, efter tio dagar, skickade verkstaden en begagnad slutväxel till Atteviks och betalade reparationen där."

Svårt att glömma olyckan


"Vi blev mycket försenade till Stockholm, fick avbryta resan till Åre och åka hem till Partille i stället. Vår bostad totalrenoverades vid den här tiden, så vi fick hyra en lägenhet under veckan vi skulle ha varit i Åre. Jag hade en maskinförsäkring som skulle ha gällt upp till 10 000 mil, men den gäller inte längre, på grund av verkstadens misstag. Jag fick en summa på 3 000 kronor, en droppe i havet. 
Jag har skrivit två brev till huvudkontoret, Mekonomen AB i Stockholm, men inte fått något svar. Först krävde jag att de skulle ersätta mig, men nu är jag inte intresserad av någon ekonomisk ersättning längre. Det viktigaste är att de måste ta sitt ansvar. De skulle bara byta olja, men det kunde ha lett till döden. Jag försöker radera bort den hemska upplevelsen, men varje gång jag kör om en lastbil tänker jag på vad som skulle hända om bilen skulle tvärbromsa."

"Vi har inte fått en chans att ta reda på vad som hänt"


Verkstaden Hessam Mazhari lämnade sin bil på har stängt. Personen som drev den vid tillfället svarar: 
"Vi har inte fått en chans att ta reda på vad som hände, eftersom kunden inte ville låta oss laga bilen och jag inte fått se den själv. Enligt svensk lag har verkstaden rätt till två försök att åtgärda ett fel. Men han ville att den andra verkstaden skulle göra det, och då sa jag absolut, då gör vi så. Sedan skickade de en faktura som jag betalade. Jag betalade även hans extra utlägg för resor privat. Jag tyckte synd om honom. Sen ville han även ha ersättning för att bilen sjunkit i värde, men det fick han inte. 
Allt jag vet är att vi har fyllt på enligt instruktionerna. Sen kan det ha blivit ett handhavandefel. Den mänskliga faktorn finns alltid, men hade bilen varit tom på olja borde den inte ha kunnat gå så länge efter servicen. Många bilar har enorma problem med haldexen, det är min bedömning."


Fotnot: Mekonomenbutiken på Järnringen i Partille och Mekonomenverkstaden och butiken på Benjamins väg i Partille har ingen koppling till verkstaden där Hessam Mazhari lämnade sin bil. 

Utlåtande från Atteviks bilverkstad

"Bilen kom bärgad hit. Jag tog in bilen och kontrollerade bakaxeln och haldexkopplingen. Av någon anledning fanns det ingen olja i bakaxeln. Finns inget läckage. (...) Det finns ett pirat oljefilter monterat. Misstänker att någon har servat bilen, skulle byta haldexoljan och tömde bakaxeln och fyllde på haldexen istället. Hela slutväxel bak bör bytas."

Atteviks bilverkstad i Jönköping tog emot Hessam Mazharis bil i mars 2016. 

Mest läst