Problemen började redan när TUI Sverige AB ville ha en serviceavgift för att boka extra benutrymme på planet, ”en service som är gratis hos KLM”, skriver de två resenärerna från Kållekärr i sin anmälan.
Väl framme på resmålet upptäckte de ”direkt ett antal fel”: de fick fel kod till wifi, som med rätt kod sedan fungerade sporadiskt, poolen var en plaskdamm med smutsigt vatten, stolsdynorna var smutsiga, toalettdörren trasig, frukosten hade ofräscha pålägg, kaffet osmakligt och juicen var saft. Dessutom motsvarade varken hotellet, omgivningarna eller stranden den standard som utlovats, utan beskrivningen var ”klart vilseledande”.
Badrummet stank eftersom det inte städades på en vecka. Lakanen byttes inte och i rummet fanns både skalbaggar och svartmögel.
LÄS MER:Svarta listan: företagen i Västsverige du ska se upp med
Fimpar och bajs
På väg till stranden måste paret passera en ”våldsamt trafikerad gata" och ett område som var belamrat med sopor. Beachen var full med hundlortar, skräp och cigarettfimpar. Det fanns bara ett litet område att simma på, resten var hamn.
Resan kostade 43 000 kronor för 14 dagar. De har begärt en kompensation på 10 000 kronor för sin förstörda semester.
TUI skriver till Allmänna reklamationsnämnden att den bokade enrumslägenheten håller den klassificerade standarden. Företaget håller inte med om att poolområdet är smutsigt; kontrollmätningar av vattnet görs dagligen. Frukosten håller normal standard och för att komma till stranden måste en gata korsas. Stranden är flera hundra meter lång, ”att det är ett hamnområde, det motsätter vi oss bestämt”. Och när det gäller wifi-uppkopplingen har resenärerna informerats att den inte är lika stabil som i Sverige.
Nämnden har beslutat till TUI:s favör eftersom anmälarna inte har kunnat bevisa att hotellet, poolen, stranden med med mera ”avviker från vad de kunnat förvänta sig utifrån reseavtalet”.