Konsumentminister Per Bolund (MP).
Konsumentminister Per Bolund (MP).

Ministern vill hejda smygreklamen

ANNONS
|

Det meddelade konsumentminister Per Bolund (MP) vid en presskonferens på torsdagen.

Bakgrunden är att marknadsföring i digitala medier i många fall inte täcks av dagens lagstiftning. Därmed ökar risken att konsumenter blir lurade.

- Det har varit snabba och stora förändringar. Det finns nya metoder inte minst på webben och i våra sociala medier, sa Per Bolund.

- Bloggare skriver om produkter och det är inte tydligt om det är reklam eller inte. Det finns också exempel på att traditionella medier publicerar artiklar där det inte är tydligt om det är marknadsföring eller inte, fortsatte han

Enligt Bolund är det särskilt viktigt att stärka skyddet för barn och unga samt inom områden som alkohol, spel och finansiella tjänster.

ANNONS

Exakt vad som ska göras är oklart. Utredaren, förre konsumentombudsmannenGunnar Larsson, har iuppdrag att "föreslå lämpliga åtgärder för att förbättra konsumentskyddet samt resonera om behovet av eventuella lagändringar". Han ska vara klar i januari 2018.

Bötesstraff finns med i bilden, konstaterade Larsson vid pressträffen.

- Vi behöver sätta åt dem som inte håller sig till spelreglerna.

Konsumentverket, där Gunnar Larsson var chef fram till i våras, har flera gånger utrett bloggare som misstänks för olaglig smygreklam. För några veckor sedan stämde KO bloggaren Kissie samt det företag som förmedlar reklamuppdrag till henne.

KO har också granskat Aftonbladets samarbete med Telia, där telebolaget betalade tidningen för att skriva artiklar om digital teknik. Granskningen lades ner efter att samarbetet hade avslutats, men KO meddelade att myndigheten tänker "noga följa utvecklingen och även fortsättningsvis granska s k dold reklam".

ANNONS