Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Matkasse med hälsa i fokus

Specialkassar är ett sätt att få kunderna att fortsätta köpa middagslösningar på nätet. Hälsosam mat och ekologiska varor är två stora trender.

De färdiga matkassarna med recept för veckans middagar kom för cirka tio år sedan och efter det har e-handeln av livsmedel vuxit kraftigt. Faktum är att det är lösplocket, att kunden själv väljer sina varor, som ökar allra mest.
Den senaste kvartalsrapporten från Svensk digital handel visar att tillväxten för de färdiga middagslösningarna var svagare än väntat. Lösplocket ökade med 39 procent jämfört med motsvarande kvartal 2015, men tillväxten för de färdiga middagslösningarna var under samma period endast 4 procent. 
- Många som har middagslösningar köper också lösplock. Ica exempelvis levererar båda tjänsterna och konkurrensen på nätet ökar, säger Jonas Ogvall.
En genomgång av några av de leverantörer som finns på marknaden visar att ett flertal erbjuder en bukett av färdiga kassar. Ett par tydliga trender är vegetariska kassar och kassar med någon form av hälsoperspektiv.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Här är en tabell som visar på några alternativ som finns:


Mathem, som enligt Svensk digital handel är den aktör som marknadsför sig mest, går allra längst i denna hälsotrend och erbjuder en kasse med ett sjudagars cleanse-program för 1 695 kr per person. Då får man en kasse för veckans alla måltider och kosten baseras på frukt, grönsaker, nötter, frön och alger.
City gross samarbetar med Viktväktarna och har en smart-point-beräknad kasse för den som vill gå ner i vikt. Coop har en hälsokasse i samarbete med Viktklubb.
- Vi ser en tydlig trend hos kunderna att leva hållbart och hälsosamt. Hälsokassen riktar sig till dem som vill komma i form och gå ner i vikt och samtidigt äta gott, säger Claes Hessel, e-handelschef på Coop.

Han ser också att konsumenterna gärna vill välja varorna själva och bolaget har ett menyplaneringsverktyg med färdiga vardagsrecept som är helt flexibla både vad gäller matvaror och antal portioner.
- Matkassen är en hårt paketerad produkt som ser likadan ut för alla. Vi ser att trenden går mot betydligt mer kundanpassat utbud, säger Claes Hessel.
Priserna per portion varierar i vår jämförelse mellan 34,95 kronor och 66,90 kronor. Portionspriset hos Linas flexitariankasse är cirka tio kronor dyrare än företagets originalkasse. Hos City gross är den klassiska kassen cirka fem kronor billigare per portion än Viktväktarkassen.
Jonas Ogvall ser med spänning fram mot vad siffrorna för kundernas köpbeteende på nätet ska visa för det första kvartalet i år. Då leverantörerna har blivit mycket bättre på att erbjuda lösplock, med enklare sajter, att exempelvis inköpslistan sparas och att kunden kan köra förbi och plocka upp sin kasse vid affären tror han öppnar för ännu fler kunder.
- Middagslösningarna var inkörsporten till livsmedelshandel på nätet. Nu är specialkassarna ett sätt att hålla kvar konsumentintresset. Som i julas, då kunde man beställa en julkasse. Hälsotrenden är en annan, säger han.

Han tror att de färdiga kassarna kommer att fortsätta finnas kvar, men spår ett trendbrott i att konsumenterna kanske köper en färdig middagslösning några gånger per år, för att få ny inspiration till nya rätter – men hellre väljer lösplock.
Leverantörerna i vår jämförelse har lite olika krav kring uppsägningstid och om kassen innebär ett abonnemang, se tabell ovan. De flesta kräver att man som konsument tar kontakt med företagets kundtjänst senast en vecka innan man vill avsluta sin prenumeration.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.