Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Märkesverkstaden var 27 gånger dyrare

Att byta ut en fem centimeter stor kopplingsdosa skulle kosta drygt 10 000 kronor. Det beskedet fick en förvånad bilägare från en auktoriserad verkstad.

Kristofer Utbult, Fiatägare i Bovallstrand i Bohuslän, berättar vad som hände:

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

"Jag har haft Fiat-bilar sedan slutet av 80-talet. De är billiga och har varit lätta att reparera, jag har trivts med dem. I dag har jag och min sambo två stycken Fiat Panda, cirka tio år gamla. 
För ett tag sedan slocknade höger halvljus på den ena bilen. Helljuset fungerade fortfarande. Jag har haft samma problem tidigare så jag förstod vad som var fel. Det var ett kontaktstycke som hade gått sönder. 
Det är en liten box, cirka fem centimeter (se bilden nedan), som sitter inne i kupén och styr bland annat halvljuset. En del av trådarna som går till den är klena som tusan. Nu hade den blivit överbelastad och svartbränd.

Jag vände mig till min närmaste märkesverkstad som är Hedins i Uddevalla, jag tänkte att det kanske var bäst att köpa reservdelen från dem. De svarade att det skulle kosta 10 900 kronor, plus arbetskostnad!
Jag undrade per mejl om detta verkligen stämde. Jo, det gjorde det, fick jag veta. Kontaktstycket gick inte att köpa separat utan man måste köpa en hel kabelhärva.

Då satte jag mig och letade på nätet. Det tog 15-20 minuter att hitta rätt del hos en nätbutik i Tyskland. Den kostade 408 kronor inklusive frakt och det tog ett par tre dagar att få hit den.
Att montera kontaktstycket var enkelt, det var bara att skala ett par kablar och klämma fast dem. Därefter justerade jag kontakterna lite med en skruvmejsel. Det hela var som att byta sladd i en vanlig stickkontakt. Sedan fungerade halvljuset igen.

Jag tycker man ska kunna lita på en märkesverkstad. I det här fallet tycker jag inte att man kunde det. Den jag pratade med var trevlig, jag har inga klagomål på bemötandet. Men jag är missnöjd med att de inte ansträngde sig lite mer. Hade jag trott på deras besked hade det stått mig dyrt.
Man får acceptera en viss prisskillnad mellan en auktoriserad firma och en icke auktoriserad. Personligen tänker jag att det dubbla kan vara rimligt. Här har märkesverkstaden hamnat på 27 gånger priset, det tror jag att alla och envar finner orimligt. Det är något i deras affärsidé som är fel. Det påminner om Joakim von Anka som måste byta bil när askkoppen är full.

Hur jag gör med nästa reparation? Jag kommer att skaffa en reparationshandbok, det finns på engelska. Sedan får jag fundera på om jag ska lämna in bilen eller göra det själv."

Bjarne Petersen, PR-chef på Fiats nordiska generalagent, kommenterar:
- Vi har en annan lösning som inte är förfärligt dyr, ett kontaktstycke för 559 kronor som man kan byta ut själv. Jag skulle vilja ta reda på varför verkstaden föreslog en mycket dyrare lösning men jag har inte lyckats få tag på någon som har haft hand om det här ärendet.
Så det besked kunden fick, var det ett misstag?
- Jag vet inte om verkstaden haft någon anledning att föreslå den dyrare lösningen.
De har inte haft inne bilen. De har uppgivit per mejl, två gånger, att de bara säljer en hel kabelhärva.
- Det tyder på att någon har rekommenderat en felaktig lösning. Det är givetvis olyckligt. 
Kunden säger att hans förtroende för Fiats svenska företrädare har minskat. Hur ser du på det?
- Det är möjligt att de har föreslagit en för dyr lösning. Det är vi ledsna för, säger Petersen.

Motormännen: "Detta låter orimligt"
- Det låter helt orimligt att det kan vara så dyrt, utifrån vad du berättar. Visst ser företagen en möjlighet att tjäna pengar på service och reparation. Men det här känns som dålig stil, säger Mikael Högskoog som är pressansvarig på Motormännen, Sveriges största intresseorganisation för bilägare.
- Vi lever i en tid när man kan jämföra alla priser på nätet. Man ska inte bli lurad. Och blir det dyrt ska man ska få en förklaring från firman, fortsätter han.
Är originaldelar generellt bättre?
- Använder du delar som bilföretagen rekommenderar tar de ett större ansvar för helheten. Annars finns det nog inget garanterat samband mellan pris och kvalitet.

 

FOTNOT: Konsumentredaktionen har varit i kontakt med flera personer på Hedin bil. Företaget hänvisar alla frågor till generalagentens PR-chef.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.