Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Stränderna i turkiska Antalaya (stora bilden) lär vara glest befolkade när de som köpt 690-kronorsresor anländer. Resorna går från slutet av november till början av februari. Bolaget har andra datum och resmål men då blir det andra priser.
Stränderna i turkiska Antalaya (stora bilden) lär vara glest befolkade när de som köpt 690-kronorsresor anländer. Resorna går från slutet av november till början av februari. Bolaget har andra datum och resmål men då blir det andra priser.

Luriga lockpriser på möte med resebolag

En "undersökning" som var ett säljmöte och lockpriser som inte var fullt så bra som de verkade. Det hittade vi när vi nappade på en invit från bolaget WV travel.

Många i Storgöteborg fick nyligen en inbjudan till möten "för en utvald publik". Den som deltog skulle få köpa en resa "till varmare breddgrader" för 690 kronor. "Resten står vi för", hette det i brevet.
Vi beslöt att gå dit. När vi registrerade oss på nätet stod det att mötet var en marknadsundersökning och i bekräftelsen stod samma sak. 

Platsen var ett hotell i Gårda. Ett 40-tal medelålders deltagare hade samlats i en konferenslokal. Först fick vi lyssna på en presentation av bolagets resor. Sedan kom själva undersökningen, ett frågeformulär som tog cirka tio minuter att fylla i. Alla hann inte färdigt och alla formulär samlades inte heller in.

Därefter erbjöds vi att köpa "tack för hjälpen"-resor till det utlovade låga priset. Det visade sig vara enveckasresor till Turkiet under lågsäsong, från slutet av november till början av februari.
- Vi har till och med haft dem gratis men det fick vi inte för Konsumentverket, sa mötesledaren.

De sålde också andra resor till mer vanliga priser; en veckas rundtur i Italien i maj eller augusti kostade 9 990 kronor.

Det fanns flera krux. Lockpriset gällde bara under mötet, det vill säga ungefär en timme framåt. Ett par dagar av resan skulle ägnas åt shopping av mattor, smycken och lädervaror. Och för att genomföra trippen enligt programmet måste man köpa till ett "kultur och lyx komfortprogram" för 149 euro. Detta innehöll "entréer och guider till de sevärdheter som ingår i paketet" samt middagar.

Därefter blev det lotteri. Sex deltagare vann "semesterrabatter" på 2 000 kronor per person. Även dessa förmåner måste utnyttjas direkt under mötet.
Stämningen i rummet var avvaktande. Några deltagare slog till och betalade men de flesta avstod.
- Det är för mycket att ta in, suckade en kvinna, tog med sig prospekten och gick.

WV travel åker runt i hela landet och håller säljmöten. I våras var de i Skåne och Örebro fast då under namnet Kenba travel. Konsumentverket reagerade på deras metoder.
- Det handlade bland annat om att de marknadsförde resor som gratis fastän det fanns en kostnad, berättar juristen Angelica Lillback.

Vad säljaren påstod på mötet i Göteborg var alltså inte sant. Ingen har förbjudit några fria resor – problemet var att bolaget skrev "gratis" och sedan tog betalt.

Nu har bolaget skärpt sig på den punkten. Men i övrigt är marknadsföringen nästa exakt densamma och Konsumentverket är kritiskt på en rad punkter:

  • Att bjuda in till "marknadsundersökning" när huvudsyftet är att sälja resor är vilseledande.
  • Att använda kort betänketid som påtryckning är otillbörligt.
  • Att ta en extra avgift för att kunden ska få överlåta resan till någon annan är också otillbörlig marknadsföring. Konsumenter har enligt lag rätt att överlåta paketresor.

- Det var i maj vi avslutade det förra ärendet. Vid det här laget borde bolaget ha ändrat sin marknadsföring. Det kan bli så att vi kontaktar dem och inleder en ny granskning, säger Alexander Strömberg, jurist på Konsumentverket.

Stefan Marx, talesman för WV travel, vill inte svara på frågor per telefon. Per mejl säger han att marknadsundersökningen inte är en förevändning utan "ger oss viktig information". Han skriver att tilläggsavgiften på 149 euro är frivillig och att det ger valfrihet för den som  "vill välja några få eller inga sevärdheter". De osanna uppgifterna om Konsumentverket är ett missförstånd, enligt Marx.

Du har sagt att lockpriserna är möjliga bland annat genom samarbete med turkiska staten. På mötet i Göteborg sa er företrädare: "Vi är inte subventionerade av turkiska staten". Vem har rätt?
- Det finns en rad stödåtgärder från turistministeriet för gruppresor och charterflyg till Turkiet. Dessa drar vi nytta av. Vi får inte något direkt stöd till marknadsundersökningen. Jag tänker att det är detta vår representant refererade till, svarar Stefan Marx.

Vad säger då resenärerna? Sydsvenskan har talat med en av dem som nappade i Skåne.
– Vi fick en fin och solig vecka. Jag förstod ju att det skulle bli en del shopping, det framgick i programmet. Men jag var inte beredd på att vi skulle behöva köpa olika paket för luncher, middagar och inträden. Det fick vi bestämma oss för så fort vi klev på bussen. Och fort skulle det gå, säger resenären.

FAKTA: WV travel

  • Fullständigt namn: World visitor AS. Har tidigare hetat Oska travel och Kenba travel. Kontoret ligger i Oslo. Det svenska dotterbolaget heter Azuro resor AB.
  • Enligt mötesledaren startade företaget i Schweiz för 15 år sedan.
  • Vd är en man bosatt i turkiska Antalaya.
Mest läst