Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Enligt banken borde kvinnan förstått bättre än att lämna ut sina privata koder. Bild: Andreas Hillergren

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Lurades på sexsiffrigt belopp via Facebook

    På ett slugt sätt fick bedragaren en Göteborgskvinna att lämna ut koden till sin bankdosa via sociala medier. När banken inte ville hjälpa till vände hon sig till Allmänna reklamationsnämnden, men även där blev det kalla handen.

    Det var i somras som kvinnan, som är i 40-årsåldern, råkade ut för bedragaren. Denne hade kapat ett Facebookkonto som tillhörde kvinnans vän och kontaktade därefter henne via chattfunktionen Messenger.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Eftersom hon trodde att hon chattade med en vän gick kvinnan med på att låna ut koder till sin bankdosa. Med hjälp av dem skapade bedragaren ett mobilt bank-id i hennes namn, som därefter användes för att göra tre transaktioner från kvinnans konto hos Swedbank.

    Totalt kom bedragaren över 163 700 kronor.

    När bedrägeriet uppdagades vände sig kvinnan till Swedbank för att få tillbaka pengarna. Om någon gör obehöriga uttag från ens konto får man oftast ersättning från banken. Har man inte skyddat sin kod får man dock betala en självrisk på högst 400 kronor.

    LÄS MER: Polisen varnar för nya bedragarmetoderna

    Oaktsam

    Undantaget är om man varit "grovt oaktsam", som det står i lagen. Det menade Swedbank att kvinnan varit i det här fallet, och nekade henne ersättning. Kvinnan valde då att ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

    Swedbank skriver till ARN att kvinnan "inte har vidtagit någon som helst åtgärd för att kontrollera identiteten på den person som kontaktade henne via chattfunktionen." Vidare hade hon inte haft "någon kontroll över hur den oidentifierade personen utnyttjade inloggningen och vad de utlämnade koderna användes till. [Hon] får därmed anses ha låtit någon annan använda hennes internetbank och skapa och använda ett mobilt bank-id. Agerandet är enligt bankens mening så likgiltigt till risken att banken inte ska behöva stå för någon del av beloppet."

    ARN håller med Swedbank på i princip alla punkter. Det var kvinnans agerande som möjliggjorde bedrägeriet, hon lät en okänd person logga in på sin internetbank, och dessutom efter att endast ha haft kontakt med personen via Facebook. Dessutom måste det "anses vara allmänt känt att det relativt ofta förekommer bedrägeriförsök genom bland annat sociala medier", konstaterar ARN, och fastslår att kvinnans agerande varit särskilt klandervärt (se faktaruta).

    LÄS MER: Polisen varnar: Kortbedrägerierna slår rekord

    Fakta: Obehöriga uttag

    "Har du genom så kallad grov oaktsamhet brutit mot villkoren för hur du ska hantera din kod, dosa eller liknande får du stå för de obehöriga uttagen, men högst med 12 000 kr. Den begränsningen gäller dock inte om du har hanterat ditt betalningsinstrument på ett 'särskilt klandervärt' sätt, då får du själv stå för hela det uttagna beloppet.

    Exempel på vad som skulle kunna vara ett särskilt klandervärt sätt är om du lämnar ditt kontokort obevakat på en badstrand, i ett omklädningsrum eller i en garderob på en restaurang."

    Källa: Konsumenternas försäkringsbyrå

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.