Lucka i lagen gynnar konsumenterna

Webbföretaget nekade Adi Hadzic att ångra sitt köp av två däck. På grund av en miss i informationen på hemsidan borde han fått pengarna tillbaka direkt, trots att han använt dem.

ANNONS
|

Adi Hadzic köpte två nya däck till sin bil i maj. Han fick dem levererade och de monterades på bilen av en verkstad. När han redan dagen efter leveransdagen körde hem därifrån insåg han att däcken hade fel belastningsindex. Tre dagar senare kontaktade han Bythjul.com och krävde att få returnera dem.

– Trodde först inte att jag kunde ångra mig eftersom jag använt däcken, men jag fick tipset av Konsument Göteborg, säger Adi Hadzic.

Saknades information

Han köpte dem via Bythjul.com. Där går att söka däck efter bilmodell. "När du söker ett komplett hjul, däck eller fälg genom Bythjuls snabbsök garanterar vi att det passar din bil", står det i köpvillkoren. Men det är inte produktlöftet som är kruxet för företaget. Misstaget är att vid köptillfället saknades information på webbsidan om värdeminskningsavdrag, när konsumenter vill ångra sitt köp.

ANNONS

Tidigare var en förutsättning för ångerrätt vid handel över nätet att varan skulle vara i ”väsentligen oförändrat skick”. Luckan i den nya lagtexten från 2014 gör att konsumenter med lagen i ryggen kan använda sönder en pryl och ändå få hela köpesumman tillbaka – ifall företaget missat att informera korrekt om värdeminskningsavdraget:

– Ny, använd eller förstörd – det spelar ingen roll, säger konsumentrådgivare Louise Andersson på Konsument Göteborg.

Är distanslagen för bra?

– Ja, för att den kan missbrukas. Men min situation skulle inte ha uppstått om företaget gjort rätt från början, säger Adi Hadzic.

Han såg ingen annan utväg än att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden. I sitt svar dit skrev företaget att vi "går med på att ta produkten i retur", däremot inte att stå för monteringskostnaden på 650 kronor, som Adi Hadzic kräver eftersom han redan har beställt nya däck som ska monteras.

"Ska korrigeras"

– Vi hanterade ärendet felaktigt, vilket är beklagligt. Självklart ska det korrigeras.Våra kunder ska känna sig trygga när de handlar av oss, säger Jan-Erik Stock, operativ chef på Bythjul Norden AB, som även lovar monteringskostnaden som "goodwill".

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler omfattar inte allt som köps på distans (se exempel på undantag till höger).

ANNONS

– Lagen är kanske inte helt genomtänkt. Den är stenhård för näringsidkarna med tuffa konsekvenser om de gör minsta fel, säger Louise Andersson.

Konsumentverket har standardformulär, där företagarna får hjälp med exakta ordalydelsen på hur informationen bör skrivas. Lagen är tvingande, och inget företag får ge sämre villkor.

Som i butik

Om företagen lämnar rätt upplysningar om den 14 dagar långa ångerfristen har konsumenten bara samma rätt att undersöka produkten som om man befann sig i en butik, exempelvis att prova ett plagg. Enligt lagen får säljaren ta ut ersättning om köparen "hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion".

Nu har en text lagts till i köpvillkoren på Bythjul.com som täpper till hålet och gör kunden ansvarig för eventuell värdeminskning. Däremot stod det när GP kollade inför samtalet med företaget också att "varan ni returnerar ska vara i sitt ursprungliga skick för att ångerrätten ska gälla", vilket är motsägelsefullt.

Ångerrätten gäller alltid, och produkten måste inte vara i ursprungligt skick för att man ska få ångra sig. Däremot kan konsumenten bli tvungen att ersätta näringsidkaren för den värdeminskning som användningen medfört.

– Vi har justerat texten nu om våra villkor och ska gå igenom det med vår kundservice för att säkerställa att det inte händer igen, meddelar Jan-Erik Stock lite senare.

ANNONS

Fakta

När du handlar på internet, via telefon eller av en säljare som befinner sig utanför sin affärslokal har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp.

Ångerrätten gäller exempelvis inte avtal om:

  1. Uthyrning för varaktigt boende.
  2. Uppförande av byggnad.
  3. Kasino- och lotterispel.
  4. Försäljning av livsmedel som levereras till en konsuments bostad i ett distributionssystem med regelbundna utkörningar.
  5. Om det är en paketresa och omfattas av paketreselagen.
  6. Transport av personer (exempelvis flyg, tåg, buss, båt och liknande).

Sedan finns det fler undantag i andra kapitlet § 11 i samma lag. Några exempel:

  1. En vara som tillverkats speciellt efter konsumentens anvisningar och som fått en tydlig personlig prägel.
  2. En vara som snabbt kan försämras och bli gammal (som livsmedel).
  3. En vara som på grund av hygienskäl har en försegling och denna har brutits av konsumenten.
  4. Lösnummer av tidning eller tidskrift.
  5. Kulturevenemang, idrottsevenemang eller annan liknande fritidsaktivitet.
  6. Inkvartering eller bilhyrning om detta ska tillhandahållas på en bestämd dag eller period.
  7. Lagen är inte heller tillämplig om man köper något utanför en affärslokal, på till exempel en marknad, om värdet understiger 400 kronor.

Information om värdeminskning

Så här borde det stå enligt Konsumentverkets mallar och avtal:

”Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.”

ANNONS