Leksaksklubb snärjer barn

ANNONS
|

När Helena Holmberg handlade leksaker till sina barn fick hon frågan, som i så många andra butiker, om hon ville gå med i deras medlemsklubb. Hon nappade på förslaget då Club BR gav erbjudanden och rabatter på varor.

–Jag fick först frågan om jag ville låta något av mina barn gå med. Självklart inte mina barn, svarade jag. De är ju underåriga.

Riktat mot barnen

Klubben ger rabatt enligt följande: för var 25:e krona man handlar för ges 1 krona till godo i butiken. Men till Helenas förvåning visade sig klubbens upplägg vara helt riktat mot barnen. En förutsättning för att kunna tjäna in bonuskronorna var att så kallade sparmärken skulle klistras in i ett häfte som BR kallar sparbok. Enligt Helena en aktivitet som är konstruerad för att få barnen att delta.

ANNONS

–Jag kan köpa att affärer försöker lura i vuxna att de ”sparar” pengar genom att handla, men att man försöker lura barnen på detta vis tycker jag är skamligt, säger hon.

Mattias Flodwall är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

–Om jag blev kontaktad med det här ärendet skulle jag uppmana personen att göra en anmälan till Konsumentombudsmannen för att pröva om det bryter mot marknadsföringslagen, säger han.

–För mig så är det här en fuling för att gå runt reklamförbudet till barn. Det är inget klockrent lagbrott men det bryter mot god marknadsföringssed.

Enligt Jan Nyberg, försäljningsdirektör i Sverige på Top-toy som driver BR-leksaker, är klistermärkena en uppskattad del i medlemsklubben.

–Innan vi drog igång klubben gjordes en marknadsundersökning där det viktigaste för konsumenterna var att vi skulle ha med sparmärkena. Men det är helt valfritt. Det finns folk som inte vill ha dem och då får de inte några, säger han.

Kan avsluta medlemskapet när som helst

Han betonar att det inte kostar något att vara med i klubben och att man när som helst kan avsluta sitt medlemskap. Angående kritiken om att barnen blir delaktiga i hur mycket det går att ”spara” tycker han att föräldrarna bär ansvaret för hur man hanterar situationen med sina barn.

ANNONS

–Jag har respekt för hennes uppfattning men hon kan vara medlem utan att få sparmärken om hon vill.

Konsumentverket ser kritiskt på reklam som kan leda till att barn utsätter sina föräldrar för påstötningar att köpa vissa produkter. Hur ser du på det?

–Jag kan bara se fördelar med Club BR. Det är helt valfritt och vi har 300000 nöjda medlemmar och det är bara en enda kund som har hört av sig med missnöje mot klubben, säger han.

Reagerade kraftigt

I ett mailsvar till Helena Homberg skriver Jan Nyberg: ”Principen med sparmärken och sparböcker är en av de saker som många föräldrar uppskattar, eftersom det lär barnet att spara och därmed hjälper barnet att få en bättre förståelse för begreppen pengar, besparingar och ekonomi.”

Helena Holmberg reagerade kraftigt när hon läste förklaringen och även Mattias Flodwall på Konsument Göteborg vänder sig mot formuleringen.

–Man lär sig inte ekonomi genom att klistra lappar från BR och det finns inte en rimlig möjlighet att barn lära sig om besparingar genom att konsumera, säger han och fortsätter:

–Det här är designat för att barnen ska få föräldrarna att konsumera mer och hela upplägget är ägnat åt att komma runt reklamförbudet mot barn.

ANNONS

Från Konsumentverkets vägledning Marknadsföring riktad till barn och unga samt minderåriga som avtalsparter:

”Från etiska utgångspunkter finns det också anledning att se kritiskt på inslag i reklam som kan antas leda till att barn, som ser reklamen, utsätter sina föräldrar för påstötningar att köpa vissa produkter som föräldrarna finner oacceptabla.”

ANNONS