Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Matilda Larsson betalade massagekursen den 30 augusti 2018 och efter att den blev inställd har hon tillsammans med mamma Katarina Andersson kämpat för att få tillbaka pengarna. Bild: Anna von Brömssen

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Kursen inställd – så kräver du dina pengar

    Matilda Larsson betalade 19 995 kronor för en kurs för att bli certifierad massör. Kursen ställdes in och pengarna har hon inte sett röken av efter tre månader. Om du som konsument agerar korrekt har du till och med rätt till ränta.

    Företaget har haft flera förklaringar till dröjsmålet. Samtidigt var Matilda Larsson tvungen att hitta en annan kurs och låna pengar av sin mamma för att ha råd att anmäla sig till den.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Detta eftersom hon redan hade fixat sitt första massagejobb och ville bli klar med sin utbildning. Om hon klarade certifieringen hade hon dessutom blivit lovad vidareutbildning på plats av sin framtida arbetsgivare. Nu blir allt fördröjt på grund av att den andra kursen påbörjats senare.

    – Jag trodde verkligen att allt bara skulle lösa sig. Tråkigt, jättekonstigt, det känns nästan overkligt, säger Matilda Larsson.

    Den första skolan valde hon eftersom familjen fick en rekommendation.

    – Nu ska jag gå klart den nya kursen och försöka få jobb sedan. Kanske blir det på samma ställe som jag blivit lovad tidigare, hoppas hon som mellan kurstillfällena på långhelger, självstudier och praktik hinner jobba på en förskola.

    Ha koll redan från början

    Matilda Larsson betalade sin kursavgift för kursen den 30 augusti 2018 och i villkoren kunde hon läsa att hela kursavgiften skulle återbetalas om en kurs blir inställd på grund av för få deltagare. Däremot inte hur snart.

    Rent allmänt kan det vara bra att inte bara kontrollera när du ska betala, utan även om det står något om hur och när en eventuell återbetalning ska ske. För det finns ingen tvingande lagstiftning för företagen.

    – Jag skulle säga att de ska göra återbetalningen så snabbt som möjligt om det inte finns reglerat närmare i avtalet. Men något lagstöd finns inte att falla tillbaka på, säger Louise Ek, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

    Rätt till ränta

    Du som konsument har rätt att begära dröjsmålsränta på den uteblivna återbetalningen om du gör så här: Skriv till företaget och informera om kravet. Samtidigt skriver du att dröjsmålsränta kommer att krävas om pengarna inte utbetalas. Enligt räntelagen har konsumenten då rätt att kräva dröjsmålsränta från och med 30 dagar efter det skriftliga kravet med information om räntekravet.

    När det inte räcker kan man som konsument vända sig till myndigheterna för att få hjälp.

    – Min rekommendation är att man alltid ska börja med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Detta eftersom det är kostnadsfritt och man får en opartisk prövning. Får man rätt brukar ju cirka 80 procent av alla företag följa beslutet och då är det inte ens säkert att man behöver driva det vidare, säger Louise Ek.

    Nämndbeslutet är inte bindande, utan en rekommendation till företaget. De som struntar i besluten riskerar att bli svartlistade i tidskriften Råd & Röns varningslista som publiceras två gånger per år.

    Gjort allt de kan

    Både Matilda Larsson, hennes mamma samt mammans sambo har hittills fått lägga mycket tid och energi på att försöka få tillbaka pengarna. De har både ringt och mejlat till skolans kansli och gjort allt som står i deras makt som konsumenter.

    De har anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden. Fram till den 9 december har företaget på sig att svara till myndigheten, fram till den 3 hade inget svar inkommit.

    De har varit i kontakt med branschrådet Svensk Massage, som lovat att höra av sig till skolan.

    Och de har ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden.

    – Det är enda myndigheten som handgripligen kan gå in och hjälpa henne att plocka ut pengarna ur företaget. Skulle företaget motsätta sig att det är skyldigt henne pengarna, måste det till en dom i tingsrätten. Men hon har ju alla bevis: att hon betalt, att kursen är inställd, vad som står i avtalsvillkoren och att hon inte fått tillbaka pengarna, säger Bosse Lång, vägledare på Hallå Konsument.

    GP har varit i kontakt med skolan som lovat att Matilda Larsson ska få sina pengar. Förklaringarna till varför det dröjt är desamma som hon har fått via sin mamma som ringt och mejlat. Det handlar om interna problem på ekonomikontoret.

    Så gör du för att få tillbaka en betald avgift

    Spara alltid alla bevis på din inbetalning, avtalsvillkor samt meddelande om att kursen blivit inställd.

    Som konsument kan du ta kontakt med din lokala konsumentrådgivare, exempelvis Konsument Göteborg, eller den nationella tjänsten Hallå Konsument. Din lokala konsumentrådgivning kan se om den kan göra något eller hjälpa dig att reda ut varför det inte betalas ut något.

    Nästa steg blir en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, för att få företaget att betala tillbaka kostnaden. Anmälan är gratis och ett beslut där är rådgivande, men företagen följer i hög grad myndighetens rekommendationer.

    Om själva frågan inte är tvistig, det vill säga att företaget inte motsätter sig att betala ut utan bara inte gör det, kan man också testa att ta kontakt med Kronofogden för att se om det går att ta hjälp av den myndigheten för att driva in skulden. Det kallas för att ansöka om betalningsföreläggande. Kronofogden gör oftast ingen juridisk prövning av frågan. Här får du betala avgifter för anmälan, inkasso och indrivning.

    Om frågan är tvistig, det vill säga sig att företaget motsätter sig att betala tillbaka skulden till dig som konsument, kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Har du börjat med en ARN-anmälan kan beslutet där ge en fingervisning om utgången. Domstolsprocessen kostar inte dig något, men det gör däremot stämningsansökan samt juridiskt ombud.

    Om tvisten rör mindre än ett halv prisbasbelopp handläggs det som ett småmål, då vardera part står för sina egna kostnader med några undantag (den vinnande parten kan exempelvis få ersättning för en timmes ombudskostnad och reseersättning).

    Källa: Konsument Göteborg

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.