Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

10618473-airport-indoor-scenery.jpg
Antalet anmälningar mot resebolagen är det som ökar mest hos Allmänna reklamationsnämnden. Bild: Mostphotos

Konsumenter klagar mest på resor

Anmälningarna mot resebolagen fortsätter att öka. 2017 fick Allmänna reklamationsnämnden in 30 procent fler anmälningar på det området från missnöjda konsumenter.

Det blev återigen ett rekordår för Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Trenden fortsätter, antalet anmälningar har ökat stadigt de senaste åren. Liksom under fyra föregående år är resor det område där konsumenterna klagar mest, efter att inte fått rätt hos företagen.

Mer än hälften av fallen handlar om kraftigt försenade och inställda flyg, där resenärerna krävt kompensation från företagen men inte fått det.

Vad tyder den siffran på att det blir allt fler som klagar på reseområdet?

– Svårt att veta egentligen, men en sak är att folk reser mer. Sedan finns numera företag som hjälper resenärer att klaga, vilket gör att konsumenterna får upp ögonen för att man kan söka kompensation. Egentligen är det flygbolagens uppgift att informera om det. Mer än hälften av anmälningarna hos oss om försenade och inställda flyg kommer från företag som företräder konsumenter och det kan nog vara onödigt, eftersom det är enkelt för konsumenten att göra anmälan själv, säger Britta Ahnmé Kågerman, ARN:s chef och ordförande.

Här gör du en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

År 2017 kom det in 14.363 ärenden till ARN, vilket är en ökning med 826 ärenden jämfört med året före. Av dessa fick konsumenten fick helt eller delvis rätt i 41 procent av de ärenden som prövades. Det räcker inte med att ha rätt, konsumenterna måste också kunna bevisa det.

Inom just reseområdet avgjordes drygt en tredjedel av ärendena och av dessa fick nästan varannan konsument rätt. En del av ärendena tas inte upp till behandling, exempelvis om summan som konsumenten vill ha tillbaka från företaget går under beloppsgränsen.

Besluten är rekommendationer

Besluten i ARN är rekommendationer. Det betyder att företagen inte är tvingade att följa dem. Åtta av tio resebolag följer ändå nämndens beslut. Det är ungefär som snittet.

Totalt kom det in 14.363 anmälningar inom alla avdelningar jämfört med 13.537 under 2016 och 12.035 under 2015. De största områdena efter resor är motor, elektronik och bostad.

Inom försäkring och bank har konsumenterna svårast att få rätt, endast 13 respektive 15 procent. Båtområdet toppar med 55 procent.

På elektronikområdet kom 285 färre anmälningar än året före.

– Man kan hoppas på att det beror på att företagen bättre känner till sina skyldigheter enligt konsumentköplagen, säger Britta Ahnmé Kågerman.

Med vissa undantag, som medicinska bedömningar, att nämnden inte kan hantera muntlig bevisning och ärenden som tidigare prövats i domstol, ska ARN avgöra reklamationstvister som inte kan anmälas till annan instans.

Företagen måste också sedan ett par år hänvisa reklamationer som inte kan lösas med konsumenten till nämnden, vilket delvis kan förklara den stadiga ökningen av ärenden.

Läs också: Flygbolagens skuld ökar till resenärer

Läs också: Så ersätts en försenad resa

Mest läst