Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Företaget ansåg att skadan på jaktvapnets kolv orsakats av handhavandet. Bild: Thomas Möller

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Kolven sprack första jaktdagen

Det blev en dålig start på jakten. Anmälaren upptäckte att det nyinköpta vapnet hade en sprucken kolv.

Det var direkt på morgonen den första jaktdagen som konsumenten upptäckte att kolven var sprucken på det nyinköpta vapnet. Vapnet var en Blaser R8 Black edition som kostat 64 692 kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Konsumenten klagade samma dag till XXL i Sisjön, fotograferade av skadan och skickade en bild till företaget. Konsumenten begärde att XXL i Sisjön skulle ersätta honom med kolv av samma kvalitet som den ursprungliga.

Under den aktuella jaktveckan befann sig mannen i Kiruna. Företaget kom överens med konsumenten om att skicka upp en lånekolv. Men den hann inte fram innan han skulle resa hem igen och det blev mannens mor som fick skicka lånekolven tillbaka till honom i Göteborg. Senare under hösten lämnade konsumenten tillbaka lånekolven till företaget.

Under jaktveckan gick han ner i en bäck och fick då ett märke på kolvens utsida. När han begärde att XXL Sisjön skulle ersätta den spruckna kolven ville inte företaget göra det. De ansåg att det märke som fanns på kolvens utsida var grunden till att kolven sprack.

Företagets leverantör och tillverkaren har bedömt att skadan inte beror på fabriksfel, produktfel eller liknande. De ansåg att det var ett handhavande fel, som till exempel hård stöt eller att vapnet tappats, som orsakat den spruckna kolven.

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) går på konsumentens linje och rekommenderar att XXL Sisjön ersätter konsumenten med en kolv av samma kvalitet som den ursprungliga. Konsumentköplagen säger att utgångspunkten är att konsumenten har bevisbördan. Men i det här fallet, anser ARN, att företaget har bevisbördan eftersom de inte åberopar någon utredning som motbevisar att det var ett ursprungligt fel. Enligt ARN är det heller inte oförenligt med varans eller felets art att det funnits i någon form redan vid leveransen.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.