Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Hälsopiller och adresser - det är vad de båda företagarna handlar med. Produkterna har haft namn som Curapost, Burner och Solbrun beta. En serie anonyma sms har kopplats till ett bolag som säljer så kallade leads, kontaktuppgifter för reklamändamål.
Hälsopiller och adresser - det är vad de båda företagarna handlar med. Produkterna har haft namn som Curapost, Burner och Solbrun beta. En serie anonyma sms har kopplats till ett bolag som säljer så kallade leads, kontaktuppgifter för reklamändamål.

KO stämmer hälsobolag: "Satt i system att lura folk"

De två männen driver vad som har beskrivits som en koncern i skojarbranschen. Deras bolag är KO-anmälda minst 400 gånger. Nu dras de inför rätta.

Det är ett omaka par: en 23-åring från Skåne och en 63-åring från Storstockholm. De senaste åren har de främst ägnat sig åt att sälja hälsopreparat med, enligt myndigheter och anmälare, djupt ohederliga metoder.
Många vittnar om att säljarna ger sken av att samarbeta med kända företag, som Coop, Willys och Ikea. 

Säljarna talar, enligt anmälarna, om tävlingsvinster – som inte existerar – och lockar kunderna att tacka ja till en dyr prenumeration på bantnings- eller hälsopiller. De som blir övertalade är i många fall gamla och sjuka människor.
- De här personerna har satt i system att lura konsumenter för egen vinning, säger konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

Nu stämmer KO två av männens bolag, Vitalius hälsokost och Greencaller. Listan av anklagelser är lång: förutom de metoder som nämns ovan ska bolagen ha dolt syftet med säljsamtalen, skickat fakturor utan avtal och mörkat om ångerrätten. 

Stämningen gäller även männen personligen. KO kräver vite och straffavgift samt kvarstad för att ägarna inte ska tömma företagen på tillgångar.
- Vi ser ett mönster av att man försätter bolag i likvidation eller konkurs och sedan fortsätter i annat bolag. Genom att gå på dem personligen hoppas vi att våra ingripanden ska ha större effekt, säger Tisell.

Detta är andra gången duon stäms av KO. Ett tidigare mål mot 23-åringen och 63-åringen samt tre andra bolag inleddes i fjol; rättegång hålls i november. 
Där förekommer bland annat, enligt kriminaltekniska experter, förfalskade inspelningar av säljsamtal.
Dessutom har Konsumentverket hittat kopplingar mellan ett av männens företag och en serie anonyma reklam-sms som har orsakat hundratals anmälningar.

Är det här det värsta ni har sett i fråga om fulsälj?
- Bland de värre kan man nog säga. En skrämmande nonchalans mot gällande regler och den skada som konsumenten åsamkas. Det är förfärligt.
- Det har förekommit andra bolagsmän där vi känner igen det här mönstret. Sedan kan inte jag säga att det har varit lika många bolag där, svarar Cecilia Tisell.
Kan ni stoppa personer som sätter detta i system?
- Det är inte lätt, det ser vi ju. Vi har inte lyckats hittills. Men det är det vi hoppas på. Att det kommer ett avgörande inom kort och att de båda männen ska upphöra med den här verksamheten.

GP har sökt 23-åringen och 63-åringen via telefon och mejl men inte fått svar.
Hos Vitalius hälsokost hamnar vi i vad som uppges vara en telefonkö och kopplas bort efter cirka 20 minuter. När vi ringer Greencaller går signalen fram i cirka två minuter, sedan kopplas samtalet ner.

Männens advokat Carl Sjöstedt säger att hans klienter avvisar anklagelserna.
- Jag har haft en diskussion med mina huvudmän. De har uppfattningen precis som i de andra målen att de inte har begått några överträdelser av marknadsföringslagstiftningen.

Hur kommer det sig att det är så mycket anmälningar om de aldrig bryter mot lagstiftningen?
- Det är en fråga som inte jag kan svara på. Jag vet inte varför människor gör anmälningar. Det är inte en juridisk fråga.
KO säger att de här personerna har satt i system att lura folk.
- Vi har en annan uppfattning om varför man driver den här verksamheten, så klart. Vi tillbakavisar de påståenden som KO gör.
Hur bedömer du bevisläget?
- Det är jättesvårt för jag har fått handlingarna i ett av målen bara, nu på morgonen. Det är svårt att uttala sig om det, svarar Carl Sjöstedt.

KO har vunnit en delseger i det nya målet. Patent- och marknadsdomstolen har beslutat om så kallad interimistisk kvarstad för Vitalius hälsokost – tillgångar i bolaget har frysts för att säkra en eventuell straffavgift.

FAKTA: Så sa säljarna

Utdrag ur säljmanus. Produkten är ett piller som påstås förbränna fett.
"NN heter jag och kontaktar dig i dag ifrån Vitalius eftersom du innehar ett medlemskap på en utav våra samarbetspartners kundklubbar, för det stämmer väl att du är medlem i t ex coop medmera, willys +, IKEA family? Ej ICA.
(...) Du och 15 andra kundklubbmedlemmar har fått chansen att få vår alldeles fantastiska burner som i vanliga fall kostar 300 kr. (...) Eftersom att du är medlem på (BUTIK) har du fått möjligheten att även hitta ett presentkort laddat med hela 700 kr i detta paket, och det enda du behöver stå för är ynka 94 kronor."

FAKTA: Männens övriga bolag

  • Solbrun beta, Omega-3 kost nordic och DR info är tidigare stämda av KO. Rättegång i november.
  • Multifam fick i fjol ett förbudsföreläggande med hot om 1,5 miljoner kronor i vite.
  • Astral Healthcare och Adonmark utreds av Konsumentverket.
  • Valdius AB fick 22 KO-anmälningar i fjol.
Mest läst