Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Inredning är inne

    Trots lågkonjunkturen fortsatte svenskarna förra året att inreda sina hem. Kostnad: 21 miljarder kronor, nästan lika mycket som för maten.

    Kostnaderna för heminredning, möbler och tyger kan jämföras med de svenska hushållens matbudget som är drygt 25 miljarder per år. Det visar en undersökning som TNS Sifo Orvesto konsument gjort på uppdrag av Svensk direktreklam.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Inköpen för att förnya och förändra våra hem är dock ojämnt fördelade. Storkonsumenterna lägger ut 300 procent mer än genomsnittsvenskarna och står för 60 procent av den totala konsumtionen.

    De som lägger mest pengar på inredning är välutbildade stordstadsbor och villaägare i nära anslutning till storstad.

    Om man har stort konto för att snofsa till det i hemmet så innebär det följdkostnader för andra investeringar. Storkonsumenterna spenderar dubbelt så mycket som genomsnittskonsumenterna på exempelvis hemelektronik, trädgårdsartiklar och blommor.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.