Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

FFiHyAOsyok5X1YEZJ2c_E6V7_k.jpg
Vilken typ av behandling anmälaren köpt i paketet framgår inte i anmälan. På arkivbilden utförs hårborttagning med laser av något annat företag. Bild: Mostphotos

Hela spa-paketet ska återbetalas

En spa-anläggning i Borås ska betala tillbaka 29 000 kronor till en kund som avbeställt tjänster. Detta trots företagets argument för att maskinen "står still motsvarande tid" som kunden skulle varit där.

Boråsaren köpte ett paket med laserbehandlingar hos Aroma Spa Borås. Totalt kostade det 29 000 kronor och hon betalade 3 000 direkt vid köpet och resten via avbetalning. Men efter ett par veckor kom hon fram till att hon inte ville genomföra behandlingarna, står det i anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Den enda tid som hon bokat avbokades i tid och hon ville ha tillbaka alla inbetalda pengar, men Aroma Spa meddelade då henne att hon inte hade någon ”ångerrätt”.

Spa-anläggningen skriver i sitt svar till ARN att kunden i samband med en konsultation köpt ett ”starkt rabatterat paket med framtida laserbehandlingar” och att hon sedan hon velat avbryta sin behandling blivit erbjuden att genomföra dessa ”efter sin graviditet eller att använda beloppet för andra tjänster”.

Företaget argumenterar till nämnden att behandlingar säljs och bokas utifrån kapacitet hos personal och maskiner. Eftersom kundens nyttjande har räknats in i beläggningen har företaget ”därför inte kunna sälja in den kapaciteten till någon annan”.

Allmänna reklamationsnämndens beslut var att rekommendera Aroma Spa Borås att betala tillbaka hela summan. Konsumenttjänstlagen är inte direkt tillämplig på avtal om behandlingar som denna, men är ändå vägledande för båda parters rättigheter och skyldigheter. Bestämmelser som avviker anses därmed oskäliga.

Exempelvis har därför en konsument rätt att avbeställa en tjänst och företaget kan inte kräva betalning för de tjänster som avbeställts. Grundprincipen är att näringsidkaren har rätt till betalning för den del av tjänsten som utförts och det arbete som ändå måste utföras trots avbeställning.

Den förlusten ska företaget bevisa.

Nämnden skriver i sitt beslut att Aroma Spa Borås inte har bevisat att någon del av tjänsten måste utföras trots konsumentens avbeställning av laserbehandlingarna.

Mest läst