Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Med skärpta säkerhetskrav får färre bilar godkänt jämfört med föregående år på Folksams lista. Till nästa år ökar kraven på koldioxidtestet. Bild: Roland Magnusson/Mostphotos

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Här är årets säkraste bilar som också är hållbara

Bland alla nya bilar får 40 modeller godkänt. Med 2019 års skärpta krav blir Folksams lista något kortare än föregående år. En nyhet: för första gången finns en vätgasbil på listan.

För tjugoandra gången granskar försäkringsbolaget Folksam alla nya bilar utifrån säkerhet och hur bränslesnåla de är. Av 2019 års modeller får 40 godkänt, jämfört med 55 under år 2018.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det innebär att 15 procent av alla nya bilar passerar det nålsögat.

– Bilarna måste uppfylla båda kraven, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Listan fylls till hälften av diesel-och bensinbilar. Dieselbilarna har lättare för att klara utsläppskravet av koldioxid. Bland de små bilarna återfinns här exempelvis Ford Fiesta. Där klarar sig även den bensindrivna versionen.

– Men det blir fler och fler bilar med alternativt bränsle på listan.

För allra första gången finns här en vätgasbil, Hyundai Nexo.

På listan finns sammanlagt 18 modeller där ägaren har rätt till statlig klimatbonus. För att få den krävs att bilen håller sig till utsläppsnivån 60 gram koldioxid per kilometer eller har gas som drivmedel.

– För att klara det måste bilen minst vara en laddhybrid. Klimatbonusen gäller naturligtvis också elbilarna och den enda vätgasbilen. Samt att gasbilarna får en fast premie på 10 000 kronor i engångsbonus, konstaterar Anders Ydenius.

Nytt mätsystem

För alla bilar som säljs ska anges hur mycket bränsle de förbrukar samt hur mycket koldioxid som släpps ut i atmosfären. Nu har testsystemet bytts ut och WLTP slår in fullt ut den 1 januari 2020. Det står för Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure och är en ny standard för att mäta förbrukningsvärden. Det ska vara designat för att i högre grad visa de verkliga värdena av bilarnas bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid, kväveoxid och partiklar.

Många modeller kommer att få sänkt bonus eller kanske till och med bli av med den.

– Svårt att säga vilka de blir, men de stora laddhybriderna ligger ganska nära 60 gram redan nu och risken är att de kommer att få ett större utsläpp med den nya testnormen.

Allt fler med autobroms

Säkerhetskraven justeras varje år inför Folksams granskning. Årets skärpta krav omfattar både autobroms för fotgängare och filbytesvarnare.

– Vi ser att utvecklingen av autobromssystemens prestanda har gått fort. På bara fyra år har andelen bilar med autobroms med fotgängardetektion blivit sju gånger fler, säger Anders Ydenius.

Bästa miljöbilarna 2019

De olika storleksklasserna med utsläppsnivå koldioxid per kilometer inom parentes.

Liten

Ford Fiesta 1.5 85 Trend TDCI (99)

Ford Fiesta 1.5 TDCI 85 Titanium (99)

Större småbil

Nissan Leaf 150PS (0)

VW Golf E-Golf (0)

Hyundai Ionic Electric (0)

Mellanklass

Kia E-niro Advance/Advance Plus (0)

Stor bil

Tesla Model S 100 KWH 4WD Dual Motor D 4WD (0)

Tesla Model S 75 KWH 4WD Dual Motor D 4WD (0)

Liten MPV

Renault Grand Scenic 1.5 DCI 110 Energy EDC (104)

Liten suv

Hyundai Nexo 40kW (0)

Hyundai Kona Electric 136hk 39 kWh (0)

Hyundai Kona Electric Long Range 204hk 64kWh (0)

Jaguar I-Pace EV400 Auto 4WD 0)

Stor suv

Volvo XC90 2.0 T8 4WD Auto (59)

LÄS MER: Rapport: Volvos verkliga utsläpp mycket högre än testresultat

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.