Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

BILFC396RSC384KRING
Försäkringar ska helst täcka dina behov som bilägare. Få orkar läsa 80 sidor långa avtalsvillkor. Bild: Adam Ihse/TT

Granskning visar brister i bilförsäkringar

Brister och otydligheter finns i en majoritet av bil- och motorförsäkringarna. Det visar Konsumentverkets granskning.

Bil och motor är det största försäkringsområdet i Sverige och Konsumentverket har valt att granska marknadsinformationen och avtalen på tolv av dessa.

– Antingen fanns det någon brist i marknadsinformationen eller i villkoren, eller så hade bolagen brister i alla delar. Den bristen ligger till grund för kommande tillsyn i varierande grad, konstaterar Joel Westerlund, jurist på Konsumentverket.

Bara granskningen av ett enda bolag blev inget eget tillsynsärende. Där tittade myndigheten på marknadsföringen, och anledningen att det inte blev ett eget ärende var att bolaget inte är försäkringsgivare själv.

Svårt läsa långa avtal

Som konsument är det svårt att fördjupa sig i upp till 80 sidor långa avtalsvillkor, konstaterar myndigheten i sina slutsatser. Då är det mycket enklare att ta till sig det som marknadsförs utåt av försäkringsbolaget.

En risk är att motorfordonsägaren tror att försäkringen är mer omfattande än vad man tror, och att man upptäcker det först när skadan är skedd.

– Det är viktigt att bilägaren får koll på vad som ingår. Det gäller att förstå vilket skydd man har och ta ställning till om man behöver tillägg eller inte, säger Elin Steno, jurist vid Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Man kan också vara överförsäkrad, det vill säga att konsumenten betalar för tillägg som egentligen inte behövs.

"Tryggt" och andra svepande förklaringar

Svepande förklaringar som ”tryggt” och ”enkelt”, utan att närmare förklara vad det egentligen betyder förekommer i reklamen. Dessa kan bidra till att skapa fel förväntningar hos konsumenten, konstaterar Konsumentverket. Dessutom, om man använder positiva personer som exempel måste dessa finnas i verkligheten. Om inte, ska det framgå av annonsen eller informationen.

Konsumentverket har i sin granskning även funnit direkta felaktigheter i informationen, exempelvis om Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Det är viktigt för konsumenten att få rätt besked om vad som gäller när en tvist uppkommer och att man kan söka hjälp hos ARN.

Konsumentverkets bedömning är att marknadsföring, försäkringsvillkor och förköpsinformation kan förbättras hos majoriteten av de bolag som har ingått i granskningen.

De bolag som ingått i granskningen har fått ta del av resultatet och Konsumentverket kommer att följa upp de brister som uppmärksammats.

LÄS MER: Konsumentverkets granskade bolag

LÄS MER: Länk till oberoende jämförelser av försäkringar

Fakta: Sveriges vanligaste försäkring

I slutet av 2017 var cirka 5 miljoner personbilar i Sverige försäkrade och de

vanligaste ersättningarna som betalades ut från försäkringsbolagen var

kopplade till trafik- och motorfordon.

Källa: Konsumentverket

Mest läst