Fiberkabeln var inte nedgrävd och konsumenten beställde därför en grävtjänst själv när leverantören inte kunde säga när avtalet om tjänsten skulle uppfyllas (arkivbild).
Fiberkabeln var inte nedgrävd och konsumenten beställde därför en grävtjänst själv när leverantören inte kunde säga när avtalet om tjänsten skulle uppfyllas (arkivbild). Bild: Mostphotos

Grävde ner kabeln själv när leverantören dröjde

När bredbandet inte levererades som utlovat tog konsumenten saken i egna händer. Allmänna reklamationsnämnden reder i sitt beslut ut varför han har rätt till skadestånd och hur det beräknats.

ANNONS
|

I slutet av mars 2017 beställde mannen installation av bredband via fiber till sin fastighet av Zitius Service Delivery AB i Göteborg. Bokningen bekräftades i april och senare fick han besked om att utbyggnaden av bredband till hans område skulle påbörjas i september, men inledningsvis via luftkablar. Nedgrävningen av kablarna skulle ske i framtiden, oklart när, kanske sommaren 2018.

På grund av osäkerheten tog han beslut om att anlita en grävare för att kabeln skulle dras via marken. Arbetet kostade 5 800 kronor och han begär prisavdrag för tjänsten han köpt hos Zitius med samma summa.

Företaget har motsatt sig kravet i sitt svar till Allmänna reklamationsnämnden. Kunden tog ”själv beslut om att på eget bevåg gräva ner sin fiberkabel”. Och han kunde kostnadsfritt ha avbeställt fiberinstallationen.

ANNONS

Enligt konsumenttjänstlagen är en tjänst felaktig om den inte överensstämmer med vad parterna har avtalat. Enligt ARN är näringsidkaren i dröjsmål om tjänsten inte har avslutats inom skälig tid, eller om det av omständigheterna framgår att leveransen inte kommer att ske inom skälig tid. Inom obestämd tid, som nämnden skriver i sitt beslut, ”kan inte anses vara inom skälig tid”.

Det är fel på den köpta tjänsten både på grund av dröjsmålet och felaktig typ av anslutning, i luften i stället för nedgrävd.

Båda orsakerna ger konsumenten rätt till skadestånd om inte näringsidkaren visar att det beror på hinder utanför hans kontroll, som företaget inte kan ha förväntats räkna med när avtalet med konsumenten ingicks.

Allmänna reklamationsnämnden skriver i sitt beslut att företaget inte har visat att skadan låg utanför dess kontroll. Enligt nämnden kan skadan beräknas till kostnaden att gräva ner kabeln och bifaller därför konsumentens begäran på 5 800 kronor.

LÄS MER: Så undviker du problem vid fiberanslutning

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS