Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/12

Godaste snacksen med hälsoeffekt

Knapra salta nötter till fredagsmyset är ett nöje, men räknas i lagom mängd knappast till veckans synder. Snarare motsatsen. Konsumentpanelen har testat åtta blandningar.

Tolv medlemmar i Konsumentpanelen fick en alldeles vanlig vardag nötter serverade i små muggar med en lagom näve av allt ur innehållet i nötblandningarna. Åtta påsar testades, varav tre torrostade. Alla innehöll jordnötter och de flesta hade mest av dessa i blandningen. Annars dominerade cashewnötter i en, och majs i en annan.
Torrostat var en succé. De tre testade sorterna fick alla pallplacering.
I topp placerade sig Medelhavsmix från Albina med fem fyrar i betyg. Fyra fyrar fick Dry roasted mix från Nutisal. Och tre fyrar fick flera nötblandningar, men godast var Dry roasted mix från Anyday.

– Det är gott med en nötblandning när man träffas över en öl, sa Clas-Åke Johansson.
Rickard Dahlgren äter gärna nötter till mellanmål om han inte hunnit äta frukost. Clas-Åke kommenterade att han då hellre tar osaltat och bara en sort i taget.
Vad som är en nöt i botaniska mening och vad som kallas nöt när vi handlar dem som livsmedel skiljer sig åt. Jordnöt är en baljväxt. Mandel och flera andra nötter är egentligen frön från stenfrukter. Majskorn i de testade nötblandningarna är förstås inte nötter i någon mening.
 

Nyttigt och hälsosamt

Nötter är både nyttiga och hälsosamma. Enligt en rapport från Livsmedelsverket kommer de starkaste bevisen för att nötter bidrar till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom från studier där man gett en grupp människor osaltade, orostade nötter och jämfört med en grupp som inte fick nötter. Positiva effekter får man redan av en konsumtion av nötter från 30 gram per dag.
– Men även i befolkningsstudier där man bara frågat om hur mycket nötter, inte vilken sort eller hur de var tillagade, har man sett samband, säger Hanna Eneroth, nutritionist på Livsmedelsverket.


Inga extra kilon

Ingen behöver heller oroa sig för vikten. Enligt samma rapport är det möjligt att 65-110 gram osaltade och orostade nötter per dag inte leder till viktuppgång på kort sikt. Snarare verkar de viktstabiliserande.
Efsa, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, har bedömt att ett hälsopåstående för effekter relaterade till hjärt- och kärlfunktion får göras för 30 gram valnötter per dag.
– Generellt är det nyttigast att äta nötterna orostade, då alla näringsämnen förblir oförstörda. Lättrostade nötter är dock intressanta, då de verkar få högre innehåll av antioxidanter. Grundregeln är att nötterna inte ska bli alltför mörka i färgen. En stor fördel med lättrostade nötter är att de kan utgöra ett fullgott alternativ till onyttigare alternativ som chips, säger näringsfysiolog Fredrik Paulún.

Lite salt på nötterna gör inget, anser han, och tipsar om havssalt "som är lite nyttigare än vanligt salt", för den som rostar själv. Tvåan och trean av de testade samt Vår klassiska nötmix från OLW innehåller havssalt.

Fakta

 

  • Konsumentpanelen serverades åtta olika snacksblandningar med nötter i numrerade muggar. Deltagarna fick bedöma kombinationen av smaker. Till nötterna serverades kranvatten.
  • Produkterna kan finnas i andra butiker till andra priser.
  • Hälsosamma nötter
  • Nötter är hälsosamma livsmedel ur nutritionssynpunkt eftersom de bidrar med essentiella fettsyror och protein. De innehåller också vitaminer och mineraler, som magnesium, zink, koppar, kalium, selen, vitamin E, B6 och niacin.
  • Dessutom innehåller nötter flera bioaktiva ämnen med potentiell antioxidantverkan. Källa: Livsmedelsverket
Mest läst