Garanti på stolvärmen

ANNONS
|

Det var i juni förra året som kunden i Mölnlycke köpte en begagnad Opel Corsa av Autotec Bilförsäljning AB i Frölunda. Under vintern uppmärksammade bilägaren att stolvärmen var mycket effektiv, men hon tänkte att det nog skulle vara så. Men frampå vårkanten brände det hål i stolstyget och bilägaren vände sig då till bilfirman. Företaget hävdade att den lämnade garantin inte omfattade stolvärmen, och dessutom fanns inte felet när bilen levererades. Dessutom ansågs att reklamationen utförts försent eftersom köpet skett elva månader tidigare.

Bilägaren vände sig då till ARN för att få saken prövad. ARN hänvisade till att konsumentköplagen säger att reklamation ska göras senast två månader efter att felet upptäckts och så hade skett.

ANNONS

I övrigt konstaterar ARN att bilfirman har utfäst en garanti och felet har uppstått inom garantitiden. Av garantivillkoren framgår att av de elektriska komponenter som omfattas finns bland annat regulatorer, och enligt ARN beror felet på en felaktig termostat som är en typ av elektrisk regulator. Felet omfattas därför av garantin ,skriver ARN och rekommenderar bilfirman att reparera stolvärmen.

ANNONS