Gamla mobiler säljs som nya

ANNONS
|

För en tid sedan berättade GP om Peter Selonen som köpt en ny mobiltelefon på Siba på Backaplan. I telefonen fanns sms och en mängd telefonnummer. Enligt Siba var försäljningen av den gamla mobilen ett olycksfall i arbetet.

Men läsarnas reaktioner tyder på att det inte var ett enstaka misstag. Via mejl och telefon radas liknande historier upp, kunder som gått till en butik och köpt en ny mobiltelefon. När de sedan börjat använda telefonen har köparna hittat lagrad information som visar att mobilen använts tidigare

Köparna känner sig lurade - även om det inte varit några problem att få byta den nygamla mobilen till ett nytt exemplar. Men de tidigare ägarna har ingen aning om att deras sms och telefonböcker - en läsare berättar till och med om lagrade bilder tagna med mobilens kamera - har kunnat ses av någon annan.

ANNONS

Mobilen var repig och använd

Johan Jillmyr, polis på Hisingen, köpte i vintras en ny telefon på Siba i Bromma - samma butik som GP berättat om tidigare. Mobilen var repig och tydligt använd.

- Det värsta är att de satt en ny plastgrej på displayen för att den skulle se ny ut. På Siba sa de att det var ett misstag och att det aldrig hänt förut, men det tror jag inte på längre, säger Johan Jillmyr.

Siba är den butikskedja som nämns oftast i läsarnas berättelser om nygamla mobiler. Men på Siba tror man inte på att det är ett återkommande fenomen.

- Vi skulle bara förlora på att sälja gamla telefoner som nya. Det finns ingenting att vinna, säger Johanna Eurén, informationsansvarig på Siba.

Flera läsare undrar om ni sitter och klistrar på ny skyddsfilm på displayen och packar om begagnade telefoner?

- Självklart gör vi inte det, säger Johanna Eurén.

Siba ska nu strama upp sina rutiner med en systemlösning som innebär att att man stämmer av varans serienummer vid försäljning - skulle en mobil vara såld förut ska en varningstext komma upp.

Även Onoff återkommer i läsarnas berättelser. Liksom Siba har man inget öppet köp för mobiltelefoner. Även här går returexemplar till en verkstad, all information ska raderas, varan ska säljas till ett lägre pris och kunden ska informeras om att mobilen använts tidigare.

ANNONS

- Det handlar om väldigt få telefoner som säljs om. Har det blivit fel så beror det på den mänskliga faktorn, säger Roland Olsson, marknadschef på Onoff.

På Phonehouse känner man till ett fall där en kund köpt en "ny" telefon som visat sig innehålla någon annans information - man hade helt enkelt missat att radera innehållet i mobilen. Kedjan har sju dagars bytesrätt och det händer att återlämnade telefoner återställs och säljs på nytt utan att kunden informeras. Enligt Phonehouse handlar det om en liten andel av den totala mängden mobiler som säljs på det viset.

- Men telefonen får inte på något vis kännas begagnad. Det är som att köpa ett par byxor på HM som någon annan lämnat igen för att storleken var fel, säger Anna Bjerkelius, pressansvarig på Phonehouse.

"Så här får det inte gå till"

Datainspektionen ser allvarligt på att känslig information inte raderas ur telefonerna. Men enligt Jan Ljuhs, informationschef på Konsumentelektronikbranschen, är nyförsäljning av gamla telefoner inget som det pratas om internt i branschen.

- Men så här får det bara inte gå till, säger Jan Ljuhs.

Hans tips till kunden är att packa upp mobilen i butiken, titta på den och helst gå igenom funktionerna. Då upptäcks eventuell lagrad information direkt. Jämförelsen med att köpa ett par byxor som någon annan gått i haltar, tycker han:

ANNONS

- Då får man ju hoppas att de som lämnat tillbaka byxorna inte lagt något i fickorna.

ANNONS