Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Fixa bilimporten på egen hand

Varje år privatimporteras mängder av bilar från andra EU-länder. Om bilen är begagnad är det relativt enkelt och ofta billigare än att köpa hemma.

Att importera sin bil eller husbil från andra EU-länder blir allt vanligare och det finns gott om förmedlare som gärna gör jobbet åt dig. Vill du spara några kronor går det alldeles utmärkt att sköta hela importen själv, men det gäller att vara påläst för att undvika de vanligaste fällorna. Konsument Europa har sammanställt en del matnyttigt för den som vill importera själv.

Momssatsen i andra länder är ofta lägre än i Sverige och det gör att det vanligtvis blir billigare att köpa utomlands, eftersom man köper en begagnad bil inklusive den moms som gäller i det land man köper. Minst 600 mil på mätaren och i trafik mer än 6 månader är det som gäller, annars räknas bilen som ny och då skall svensk moms betalas.
Det allra enklaste är att köpa en bil som är Europatypgodkänd (Certificate of Conformity – CoC) och alltså uppfyller alla tekniska och miljömässiga EG-krav. Det skall finnas ett intyg och en skylt i motorrummet på bilen. Men det finns fler viktiga saker att tänka på.
– Det är bra om man kollar upp företaget man har tänkt att köpa av innan. Det är inte självklart att det finns någon behörig klagonämnd i det land man köper i, säger Iwona Machocka, jurist och rådgivare på Konsument Europa.

Be att få bilder på bilarna, kopior på servicebok, registreringsbevis och annan väsentlig information innan du reser. Då märker du troligen ganska snabbt om säljaren verkar seriös. Försök att förhandla om priset redan här hemma. Väl på plats kan det vara svårt att pruta.
Kontrollera att bilen kan registreras i Sverige.
– När man har ett registreringsbevis så skall det gå att registrera, men då får bilen inte vara ändrad på något sätt sedan registreringen gjordes. Dessutom bör säljaren stå som ägare på registreringsbeviset, säger Iwona Machocka.
Kräv att få registreringsbeviset i original. I Tyskland är det den som har registreringsbeviset som räknas som bilens ägare, så originalet är viktigt att få med sig för att inte riskera att bli av med bilen.

Tänk på att vagnskadegaranti inte gäller vid import och det kan därför vara en idé att teckna en helförsäkring direkt.
Många bilar som säljs i andra länder är inte anpassade efter den svenska marknaden. Värmesystemet kan till exempel vara för klent för en svensk vinter och det händer att bilarna saknar stolsvärme. Vissa länder har andra krav på vinterdäck, så ta med i beräkningen att det kan behövas en ny uppsättning för att köra lagligt i Sverige.
– Det viktigaste rådet är att kontrollera bilen ordentligt före köpet. Inom EU finns en reklamationsrätt på minst två år, men när det gäller begagnade bilar kan i vissa länder, så som Tyskland, säljaren begränsa den till ett år. Det gäller att läsa villkoren väldigt noga, säger Iwona Machocka.
Garantier kan skilja sig åt mellan olika länder och Iwona Machocka råder därför att kontrollera även dessa villkor noggrant, så att garantin verkligen gäller.

Om bilen skall köras hem, i stället för att köpa en transport, måste den först exportregistreras och trafikförsäkras. Oftast kan bilhandlarna hjälpa till med detta, framförallt de större. Flera svenska försäkringsbolag erbjuder importförsäkringar, både med och utan vagnskadedel.
Bilen får köras i högst en vecka med en giltig utländsk registrering, sedan måste den registreras i Sverige, men innan det kan göras måste bilen ursprungskontrolleras hos Transportstyrelsen.

Mest läst