Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Resesällskapet skulle åka till Kap Verde. Ombokningen för gemensam hemfärd kostade 24 597 kronor (arkivbild). Bild: Mostphotos

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Felbokad hemresa reklamerades för sent

Nio personer skulle resa till Kap Verde för att fira jul och nyår. I samband med slutbetalningen upptäcktes att en son och två av barnen till en annan son hamnat på en tidigare avresedag än övriga resenärer. Det är handläggarens fel, anser anmälaren.

Mannen bokade en resa för sin familj, med barn och barnbarn, till Kap Verde för att fira jul- och nyårshelgerna. Bekräftelsen kom i början av mars 2017 och därefter betalades anmälningsavgiften. Han noterade inte att Resia felaktigt bokat hemresan för tre av dem på avresa hem den 27 december och inte den 3 januari 2018 som övriga personer i resesällskapet. ”Hela resan riskerade att bli förstörd”, skriver anmälaren.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Felbokningen upptäcktes i november, i samband med slutbetalningen.

LÄS MER: Så vässar du argumenten för att vinna mot företagen

Resia Travel Group AB kontaktades, som ”turligt nog kunde åtgärda felaktigheten”. Mannen understryker, via advokat, i anmälan till Allmänna reklamationsnämnden att det är den anställda personen som hjälpte honom med bokningen som ”primärt bär ansvaret för den felaktiga bokningen”. NN ”var helt införstådd med att hela familjen skulle resa tillsammans och att alla skulle resa hem samtidigt”, samt att hen ”borde ha förstått att två minderåriga barn inte skulle resa hem före nyår utan sina föräldrar”. Konsumenten vill inte stå för merkostnaden för ombokningen, 24 597 kronor.

Företagets svar

Resia Travel Group motsätter sig kravet och skriver till ARN att mannen fått en skriftlig bekräftelse några dagar efter bokningen och att bokningens riktighet bekräftades av att anmälningsavgiften betalades. Att han åtta månader senare ”insåg sitt misstag kan inte Resia göras ansvarig för”. Reseföretaget skriver också att man sedan lyckats ordna fram nya platser på ett svårt avresedatum.

Resia skriver också i sitt svar till nämnden att det är vanligt att resesällskap åker på olika dagar och att företaget därför inte kan göras ansvarigt, ”gemensamt är en viss tid tillsammans på resmålet”, och bestrider därmed kundens krav på kompensation.

Nämnden avslår konsumentens krav. Han borde ha reagerat på uppgifterna i bokningen. Även om bolaget gjort fel har reklamationen kommit för sent.

LÄS MER: Så fick han rätt mot företaget på grund av en miss

LÄS MER: Nekas returnera madrass som var "omöjlig" att sova på

LÄS MER: ARN: Ge tillbaka pengarna för den missade matchen

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.