EU-märkning av vinterdäck kan vara missvisande

Dags att köpa vinterdäck? Här berättar experterna om vad som är viktigt att tänka på – och varför EU:s energimärkning kan leda dig fel.

ANNONS
|

Sedan ett par år ska däck energimärkas på samma sätt som vitvaror, det vill säga på en skala från A till G. Däck med A-märkning rullar lättast och är därmed mest energieffektiva, vilket är snällare mot både miljö och plånbok. Enligt Energimyndigheten kan A-klassade däck minska bränslekostnaderna med upp till 10 procent.

Energimärkningen visar också hur mycket buller däcken skapar utanför bilen samt hur bra deras grepp är på vått vägunderlag.

– Ett nordiskt dubbfritt vinterdäck kommer få sämre betyg när det gäller våtgreppet, men det betyder inte att det är ett sämre däck för nordiska förhållanden. Tvärtom, säger Pontus Grönvall.

ANNONS

Energimärkningen av däck är framtagen av EU. Där har man inte kunnat enas om en definition av vinterväglag och hur dubbdäck ska jämföras, och därför slipper de kravet på energimärkning.

Dubbdäck har också sämst rykte ur miljösynpunkt eftersom de genererar partiklar som bidrar till ökade luftföroreningar. Däckbranschens Pontus Grönvall tycker dock att miljöaspekten ska vägas mot den enskilde bilistens behov.

– I större städer med dålig cirkulation av luften kan dubbdäck bidra till problem med luftburna partiklar. Men är det riktigt ishalt är dubbdäck absolut bäst. Det finns inget enkelt svar här, säger han.

Experten: läs testerna

Carl-Erik Stjernvall är teknisk rådgivare på Motormännen. Hans främsta tips till den som ska köpa vinterdäck är att läsa testerna som exempelvis motortidningar gör.

– De görs lokalt i nordiska förhållanden, säger han.

Kan jag alltid lita på däcktesterna?

– En undersökning som en specifik tillverkare gör i marknadsföringssyfte kanske inte är värd så mycket. Titta efter oberoende testare som testar flera däck och märken, säger Carl-Erik Stjernvall.

Numera går det att köpa däck på nätet av såväl privatpersoner som professionella handlare. Speciellt på andrahandsmarknaden gäller det att vara noggrann. Förutom att eventuella dubbar, gummit och mönsterdjupet ska hålla god kvalitet gäller det att däck och fälgar har rätt dimensioner. Däcken ska också vara anpassade efter bilens vikt och maxhastighet. Vad som gäller för just din bil står i den medföljande instruktionsboken.

ANNONS

Carl-Erik Stjernvall höjer ett varningens finger för att köpa däck privat utan fälgar.

– Då går däcken inte att testa på samma sätt. Det kan finnas dolda skador som en punktering till exempel, säger han.

Är man osäker på de tekniska specifikationerna kan det vara bra att vända sig till en verkstad eller däckhandlare.

Är då dyrare bättre? Det beror på vem man frågar. Enligt Pontus Grönvall från Däckbranschens informationsråd är det skillnad på däck och däck.

– Du får vad du betalar för. Visst kan det finnas mer eller mindre prisvärda exempel, men till syvende och sist är däck en tekniskt avancerad produkt, inte bara en svart rund grej, säger han.

Carl-Erik Stjernvall från Motormännen håller inte helt med. När Teknikens värld testade säsongens vinterdäck fick det med högst cirkapris lägst betyg.

– Det är viktigt att inte snåla, men enbart priset är inte en indikering på att däcket är bra. Därför är det viktigt att kolla på testresultaten, säger han.

Även hos handlaren är det viktigt att ha testresultat i bakhuvudet, menar Carl-Erik Stjernvall. Om däcket du frågar efter inte finns inne kan det hända att du rekommenderas ett annat.

– Men att det presterar lika bra är inget man kan ta för givet, säger han.

ANNONS

FAKTA: Testvinnare

Teknikens Värld har testat däck av dimension 205/60 R16 på is, snö, vått och torrt underlag. Samtliga tre topplaceringar gick till dubbdäck med Continental Icecontact 2 som vinnare.

Det bästa dubbfria däcket, som knep en femteplats, blev Goodyear Ultra Grip Ice 2. Hela testet finns i Teknikens värld nummer 22/2017.

ANNONS