Ekomat får sitt genombrott

ANNONS
|

Redan under det gångna året har handeln märkt av en tydlig trend att kunderna i allt högre utsträckning efterfrågar ekologiska produkter, och nästa år förväntas det stora genombrottet komma.

Hos Willys som mest har gjort sig kända för att vilja framstå som prisledande har trenden satt sina spår:

- De senaste tre månaderna har vi ökat med 300 ekologiska eller kravmärkta artiklar. Sammanlagt har vi nu 500 sådana varor bland våra totalt 8 500 artiklar, säger butikschef Jan-Inge Johansson som har "matmarknad för prisjägare" på sitt visitkort.

Men han aviserar lite nya tongångar.

Kedjan har ett nytt projekt på gång under namnet Willma. Butikerna ska fräschas upp under en treårsperiod. Det ska bli bakeoff i butiken, ett bättre sortiment med en satsning på färskvaror samt scanning och självcheckout.

ANNONS

- Det ska bli mera lustfyllt att handla hos oss, säger Johansson som flera gånger återkommer till detta med prisjakt.

Hans konkurrent några stenkast på andra sidan älven, Waheed Hassan på Coop Forum Bäckebol göra andra prioriteringar:

- Vi har riktigt bra priser men billigast i stan får andra tävla om att vara.

Hassans honnörsord är miljö, hälsa och ekologi, och han talar länge om hur butiken källsorterar och att avfallet numera komposteras.

- Våra kunder har blivit mycket mera medvetna och ställer krav på oss. På frukt och grönt har vi en uppgång i omsättningen med 20 procent i år och ser en en tydlig uppgång även för ekologiska och kravmärkta varor, säger Hassan.

Han ser också en tydlig trend mot ökad efterfrågan av färska varor på bekostnad av de djupfrysta. I denna trend ingår även färdiglagade rätter som butiken kommer att satsas mer på. Hassan vill gärna se svensk husmanskost.

Han berättar om avdelningen "världens mat" som också växer kraftigt.

- Alla letar efter en succé som tacos. Den som finner den blir förmögen, säger Waheed Hassan.

Rolf Karlsson, familjeföretagare och ägare till Göteborgs största butik, Ica Maxi vid Mölndalsvägen har lämnat över en stor del av ansvaret på sina två söner och ägnar sig numera åt att vara vd och framtidsvisionär.

ANNONS

- Nästa år kommer vi verkligen att märka av att det kommit en ny generation som efterfrågar ekologiskt, närodlat och rättvisemärkt, och matsäkerheten kommer att vara bättre än någonsin tidigare, säger Karlsson. Han berättar att han gjort flera studieresor och besökt den amerikanska kedjan Whole foods market som specialiserat sig på ekologisk mat.

- Delar av vad de erbjuder kommer vi att ha i vår butik, men det blir inte någon butik i butiken säger Rolf Karlsson som också ser att kunderna efterfrågar mer färdigmat och den ska gärna vara färsk.

Köttfärslarmet

Samtliga tre butikerna märkte av en nedgång efter avslöjandet om att fyra Stockholmsbutiker ertappats med fusk av märkningen. I Rolf Karlssons butik var nedgången 7-8 procent under en vecka. Veckan därpå var försäljningen tillbaka på normal nivå.

Scanning

Det kommer att satsas mer på att kunderna själva scannar sin varor. Butikernas argument är bland annat arbetsmiljöskäl. Kassajobbet är tungt med skadliga lyft.

- I kassorna har vi vår dyraste lönekostnad och det här kan ge oss besparingar, säger Rolf Karlsson som uppger att 30 procent av kunderna i butiken nu självscannar. Målet är 50 procent.

Utbud

Utbudet i de stora butikerna är enormt, och det kommer att öka ytterligare enligt de tre cheferna.

ANNONS

-Jag medger att det kan vara negativt för miljön med det stora utbudet, speciellt om varorna kommer långt ifrån. Men vi måste lyssna på kunderna och ta hem det de efterfrågar, säger Waheed Hassan på Coop Forum

Öppettider

Öppettiderna tenderar hela tiden att förlängas. Willys har numera förlängt sitt öppethållande med två timmar på lördags- och söndagskvällarna. Ixa Maxi har öppet mellan 08-22 alla dagar och Coop forum har sedan en tid tillbaka öppet till klockan 22 veckans alla kvällar. Waheed Hassan berättar att med Ikeas etablering har söndagar numera de bästa försäljningssiffrorna.

Internet

Att handla mat via internet är en stendöd idé enligt Rolf Karlsson:

- Det passar inte Sverige. Vi har bara småstäder och alltför långa transportvägar. Vårt höga löneläge gör att det inte går att få någon lönsamhet.

Jan-Inge Johansson som var med när Willys hade internetförsäljning för några år sedan, tror inte heller på någon återkomst:

- När vi höjde utkörningsavgiften från 69 till 110 kronor minskade kundkretsen drastiskt. Kunderna var annars väldigt nöjda med varorna. Jag tror faktiskt folk vill ut och handla, det har blivit lite av en livsstil.

ANNONS

Coops Waheed Hassan är däremot full av entusiasm:

-Coop har bestämt sig för att satsa stenhårt på detta. Ser man vår stora parkering full med bilar inser man att det är rätt. Kan vi med en och samma bil betjäna tio kunder betyder det mycket för miljön. Försöket kommer att starta i Skåne men jag vill ha det hit också. Att vara med på nätet är ett sätt att marknadsföra sig, och jag är övertygad om att få ökad kundkrets.

Lokala producenter

Butikscheferna ser miljömässiga vinster med lokala livsmedelsproducenter men har lite olika perspektiv. Hos Willyskedjan görs inköpen centralt, och det är en del av affärsidén. Stora inköp kan ge pressade priser och kunderna ska veta vilket sortiment som finns, oavsett butik. Icas Rolf Karlsson tror att senaste tidens tal om matsäkerhet och märkning har en negativ sida:

- Efter den debatt som varit kommer vi att vara oerhört försiktiga med att anlita mindre leverantörer och odlare. Vi kommer inte att våga köpa in från dem som inte är certifierade eller kontrollerade.

Waheed Hassan tror på mer närproducerat och framhåller det ekologiska kaprifolköttet från Bohuslän som ett exempel.

- Många tror att Coop är en stor centralstyrd koloss.Men det är numera tvärtom. Jag är som butikschef beordrad att ta egna initiativ och göra medvetna val. Vi köper redan idag in mycket lokalt producerat. Och vi kommer att satsa ytterligare på detta även om det kan bli lite dyrare.

ANNONS

Namn: Rolf Karlsson

Butik: Ica Maxi Mölndalsvägen

Ålder: 55 år

Familj: Fru, två barn

I branschen: 38 år, 25 år som butikschef

Omsättning, mat: 515 miljoner kronor

Inkomst: 650 000 kronor om året

Namn: Jan-Inge Johansson

Butik: Willys, Gamlestadsvägen

Ålder: 52 år

Familj: Fru, två barn

I branschen: 37 år, 24 år som butikschef

Omsättning: Företagshemlighet

Inkomst: Vill ej uppge (enligt deklarationen var den 1 039 798 kronor år 2006)

Namn: Waheed Hassan

Butik: Coop Forum Bäckebol

Ålder: 45 år

Familj: Fru och fyra barn

I branschen: 12 år, ett år som stormarknadschef

Omsättning, mat: 350 miljoner kronor

Inkomst: 600 000 kronor

ANNONS