Dyrt laga billig mobiltelefon

ANNONS
|

Rezam åkte till MediaMarkt i december för att köpa en julklappstelefon till sin fru. Det blev en Nokiatelefon för 499 kronor.

Telefonen fungerade till en början klanderfritt, men efter en månad upptäckte hustrun att den inte gick att ladda. Babur Rezam tog med sig telefonen och lämnade in den för att den skulle lagas på garantin.

- Man nämnde inte något om att det skulle kunna bli en kostnad för mig om det inte gick på garantin, berättar Babur Rezam.

Efter tre veckor fick han ett sms där MediaMarkt meddelade att telefonen skulle kosta 1 116 kronor att laga, och att det inte gick på garantin.

ANNONS

- Vi hade inte hanterat telefonen på något felaktigt sätt. Men jag är ingen tekniker och vet inte om garantin skulle gälla eller inte. Jag får lita på deras utlåtande, säger Babur Rezam som på nytt åkte till MediaMarkt. Denna gång för att hämta tillbaka sin olagade telefon.

- Den unge mannen bakom disken sade att han inte visste om jag var tvungen at betala något för undersökningen. Han skulle återkomma om det, säger Rezam.

Efter två veckor kom ett nytt sms från MediaMarkt. Denna gång med beskedet att det gick bra att hämta ut telefonen mot en undersökningsavgift på 750 kronor.

Rezam är besviken på hur personalen vid service disken skött ärendet.

- De har elva stora skyltar på väggen om all möjlig service, men det finns inte en enda som berättar att man kan åka på en undersökningsavgift, säger Babu Rezam, och fortsätter:

- Jag fick intryck av att det var okunnig personal som inte visste säkert, utan gissade. Hade jag från början fått veta om att det skulle bli en avgift om inte garantin gällde så hade jag såklart övervägt om det var lönt att lämna in telefonen.

När GP tar kontakt med MediaMarkt för att be chefen Donald Dufvenberg kommentera fallet, hör denne av sig efter att först ha ringt Rezam.

ANNONS

- Det här är en miss vi har gjort. Vi ska alltid informera om vad som gäller. I det här fallet är det den mänskliga faktorn som är orsaken, säger Dufvenberg och fortsätter:

- Det är olyckligt att det blivit så här. Vi kommer att se över våra rutiner med personalen, säger Donald Dufvenberg och utlovar även skylt om avgiften vid servicedisken.

Att felet inte går på garantin förklarar Dufvenberg med att batteriet satts i på ett felaktigt sätt och därmed har de strömförande stiften blivit demolerade och ur funktion.

Tycker du att det är rimligt att laga den om det kostar 1 116 kronor?

- Nä, det är inte vettigt att laga den. Så är det tyvärr med en hel del av våra produkter som är billiga. Vanliga hemtelefoner är nästan aldrig värda att laga.

Är det här ett ärende som skulle kunna gå till inkasso?

- Vi brukar vara förlåtande, men det händer då och då att kunder inte hämtar ut sina varor och då får vi står för kostnaden. Därför ska vi se över våra rutiner, säger Donald Dufvenberg som kan tänka sig att företaget uppträder mera strikt i de här ärendena.

- Men det är inte klockrent även om vi har rätten på vår sida. Risken är att man förlorar en kund för alltid.

ANNONS

I fallet med Babur Rezam får han hämta ut sin trasiga telefon utan att behöva betala något.

- Jag är inte ute efter att förnedra MediaMarkt, men jag vill ha rättvisa. Nu har man gett med sig och tycker att jag har rätt. Det är tack vare GP, annars så skulle han inte ha gjort så här, säger Babur Rezam.

FAKTA: Undersökningsavgifter

ANNONS