Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1/3

Detta klagar vi mest på

Köp av begagnad bil och hantverkstjänster är svenska konsumenter mest missnöjda med. Det visar senaste statistiken från den nationella tjänsten Hallå konsument.

"Jag ångrar mig bittert att jag bytte bil. Har man rätt att häva bytet och få tillbaka sin gamla bil?"
Det är en av alla frågor som kommit in sedan Konsumentverket startade upplysningstjänsten Hallå konsument för två år sedan. Dit kan alla höra av sig oavsett var de bor, vilket särskilt gynnar dem som bor i kommuner som saknar konsumentvägledning.


Chatta eller ring

– De behövs absolut, säger Cathrin Lundqvist, chef för Hallå konsument som har registrerat att ärendeskörden minskar hos konsumentvägledarna i kommunerna.
På den webbaserade tjänsten Hallå konsument kan du själv söka svar på konsumentrelaterade frågor. Du kan också chatta, skicka mejl eller ringa.

– Webbplatsen är det som är speciellt med oss. Till hösten startar vi ett frågeforum, där man både kan fråga och få svar publikt.
Under första året, april-december 2015, kom 57 032 klagomål och frågor från konsumenter. Under helåret 2016 steg siffran till 79 824. Det var en ökning med fem procent, beräknat utifrån ett tillagt månadssnitt för de tre månaderna när tjänsten ännu inte var i bruk.
 

Problemen känns igen

Problemområdena på tio i topp-listan känns igen från andra sammanställningar: elektronik, flyg och hälsokostprodukter, som ofta handlar om att få oönskade leveranser. "Begagnad bil" och "hantverkstjänst" dyker till och med upp två gånger.
18 procent av alla klagomål förra året hänvisades vidare. Detta eftersom Hallå konsument inte tar emot besök, heller inte granskar avtal, aldrig ringer upp en näringsidkare för konsumentens räkning eller medlar, som en del konsumentvägledningar gör. Den större delen av hänvisningarna gick till kommunernas konsumentvägledare, övriga till de olika konsumentbyråerna: Bank- och finansbyrån, Energimarknadsbyrån, Försäkringsbyrån samt Telekområdgivarna.

Duktigare konsumenter

Konsument Göteborg som jobbar för ytterligare fyra kommuner fortsätter att tappa i antal ärenden efter starten av Konsumentverkets upplysningstjänst.
– Vi misstänker att det beror på Hallå konsument. Vi har inte sett någon annan enskild faktor som sticker ut, säger Louise Andersson, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.
Hon poängterar att konsumenterna också blir allt duktigare på att hitta svar på de enklare frågorna.
 

Personliga möten

– Vi vill satsa på det personliga mötet, där vi kan hjälpa till med att titta på avtal och göra anmälningar för de konsumenter som är i allra störst behov av hjälp och som inte klarar av det själva. Den typen av ärenden fortsätter att öka, säger Louise Andersson.
2014, året före starten av Hallå konsument, hade Konsument Göteborg 12 271 ärenden. Under 2015 sjönk Konsument Göteborgs siffra till 8 955. Förra året innebar ytterligare en minskning till 7 017 telefonsamtal, mejl och besök. Men den sista kategorin har alltså ökat kraftigt.
– Vi vill också jobba mer förebyggande, så att konsumenterna inte får problem. Det gör vi genom att synas ännu mer ute, exempelvis genom att ge föreläsningar, berättar hon.


Fotnot: webbsidan www.hallakonsument.se och telefonnumret är 0771-52 55 25.

Tio i topp-listan på klagomål och frågor till Hallå konsument

  • 1. Begagnad bil. Fel i vara/tjänst. 13 795 ärenden.
  • 2. Hantverkstjänst. Fel i vara/tjänst. 7 217 ärenden.
  • 3. Dator/telefon/spelkonsol. Fel i vara/tjänst. 6 725 ärenden.
  • 4. Möbler/husgeråd/inredning. Fel i vara/tjänst. 4 442 ärenden.
  • 5. Flyg. Passagerares rättigheter. 2 906 ärenden.
  • 6. Mobiltelefoni. Avtalsvillkor. 2 878 ärenden.
  • 7. Hantverkstjänst. Avtalsvillkor. 2 641 ärenden.
  • 8. Begagnad bil. Avtalsvillkor. 2 139 ärenden.
  • 9. Hälsokost. Obeställd vara/tjänst. 2 081 ärenden.
  • 10. Kläder. Fel i vara/tjänst. 2 042 ärenden.

    Källa: Konsumentverket (31/3-15–10/3-17)
Mest läst