Cykelljus - test

ANNONS
|

Bra belysning på cykeln är inte bara viktigt för att du ska se vägen framför dig utan även för att bilister ska se dig. Testfakta lät på GP Konsuments uppdrag SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, undersöka ljusegenskaper, hållbarhet och batteritid på åtta portabla LED-lampor för cykel.

Överlägsen ljusstyrka hade testvinnaren Sigma Lightster med en räckvidd på hela 85 meter. Tillsammans med Clas Ohlsons lampa Asaklitt fördelade den även ljuset bäst av lamporna i testet. De hade en asymmetrisk ljusbild, det vill säga den är bredare än den är hög, och sprider på så sätt ljuset efter vägens bredd.

– Sedan kan man fråga sig vem som behöver en så stark lampa som Sigma. Den är perfekt för en mörk skogsväg, men i stadstrafik kan den nog snarare riskera att blända medtrafikanterna, säger Håkan Skoogh, testledare på SP.

ANNONS

Om Sigma var extrem åt ena hållet var Knog Blinder extrem åt andra. Lampan har en räckvidd på bara sju meter och är troligtvis tänkt endast för stadstrafik.

– Du ser inte mycket själv med den här lampan, men däremot syns du bra både från sidan och framifrån utan att störa eller blända. I stadstrafik med bra gatubelysning behöver inte ljusstyrkan vara så stark eftersom ögat är bra på att anpassa sig, säger Håkan Skoogh.

Sämst ljusegenskaper hade Cat Eye HL-EL 135 och lampan från Biltema. Ljusbilden hos dessa båda lampor var ojämn vilket gör att man får fladdrande ljusa fält vid sidorna som kan blänka till och reflekteras i omgivningen.

– Det är inte bra eftersom det kan störa och stjäla uppmärksamhet från cyklingen, säger Håkan Skoogh.

Eftersom ljusstyrkan skiljde sig åt mellan lamporna i testet, skiljde sig även batteritiden. Ju starkare ljus, desto mer drog det på batteriet helt enkelt. Undantaget var Knog Blinder, en liten lampa med extra små inbyggda batterier, vilket också gav klart kortare batteritid. Till skillnad från övriga lampor laddas Knog via USB.

En cykellampa som du tar av och på flera gånger om dagen riskerar självklart att ramla i backen då och då. Därför undersökte laboratoriet även hållbarheten, enligt en amerikansk standard. Lampor från Biltema, Twice och AIM gick sönder redan vid slagprovet. Alla lampor från Biltema och Twice tog dessutom in vatten.

ANNONS

– Biltema och Twice kändes kvalitetsmässigt sämre än övriga, säger Håkan Skoogh.

AIM hade en svag punkt som gjorde den extra känslig för att tappas i marken.

– Den är utformad ungefär som en klassisk ficklampa där man skruvar av toppen för att stoppa i batterierna. Och gängorna som håller fast huvudet är gjord i en alldeles för spröd plast.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att den som ska köpa ny cykellampa bör fundera på vilken miljö man cyklar i innan man slår till.

– Det bästa hade varit om det gick att ställa in lamporna på olika typer av ljus precis som med bilar. Så att du kan ha starkare belysning när det behövs och svagare i stadstrafik. Det är säkert något som kommer att komma i framtiden då LED-lampor är lätta att reglera, säger Håkan Skoogh.

Så gjordes testet

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås har på Testfaktas och GP Konsuments uppdrag testat åtta portabla led-lampor för cykel. Alla lampor är framlysen.

Ljusegenskaper: en kombination av lampornas ljusflöde (lumen), ljusstyrka (candela) och ljusfördelning. Ljusfördelningen har laboratoriet bedömt på en skala från ett till fem, där fem är bäst.

Batteritid: hur lång tid det tog för batterierna att ladda ur. Vid testet användes alkaliska batterier av känt märke, med undantag för Knog Blinder som har särskilda inbyggda LiPo-batterier.

ANNONS

Hållbarhet: lamporna släpptes sex gånger från en meter i ett betonggolv ur olika positioner. Därefter utsätts de för kraftigt regn i 15 minuter för att se om de tog in vatten. Hela testet görs på tre lampor av varje fabrikat.

Användarvänlighet: hur lätta lamporna var att montera och flytta från en cykel till en annan samt hur lätt det var att byta batterier. Bedömningen är gjord på en skala från ett till fem, där fem är bäst.

Betygsättning: betygen i de olika delmomenten är viktade till ett totalbetyg, där ljusegenskaper är 40 procent, batteritid 25 procent, hållbarhet 25 procent och användarvänlighet 10 procent.

Så säger lagen

När det är mörkt ute måste cykeln vara försedd med lysen fram och bak samt reflexer.

Framlyktan ska visa vitt eller gult ljus framåt. Ljuset ska kunna synas från ett avstånd på 300 meter och vara så pass starkt att fordonet kan framföras på ett säkert sätt. Ljuset måste vara konstant och får inte blinka. Har lampan bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.

Baklyktan ska visa rött ljus bakåt. Den får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar per minut.

Cykeln ska vara utrustad med vit reflex fram, röd reflex bak och orangegul reflex på sidan.

ANNONS

Påföljder:

Ljus fram saknas: 500 kronor

Ljus bak saknas: 500 kronor

Reflex saknas: 500 kronor

Om fungerande belysning finns på cykeln, men inte används: 500 kronor

Belysning fram- och bak samt reflexer saknas: 1000 kronor

Källa: Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF

ANNONS